Τα δισκόφρενα έχουν γίνει όλο και πιο σημαντικό κομμάτι του κόσμου των ποδηλάτων τα τελευταία χρόνια, αλλά ενώ τα οφέλη των δισκόφρενων είναι καλά τεκμηριωμένα, υπάρχουν και προβλήματα.

Ακολουθούν ορισμένα από τα θέματα που έχουμε βιώσει και ίσως ακούσει:

Προσθέτουν βάρος

Το συνολικό βάρος ενός ποδηλάτου με δισκόφρενα είναι πάντα υψηλότερο από αυτό ενός ποδηλάτου με συμβατικά φρένα.

Οι μανέτες, οι δαγκάνες φρένων, οι εύκαμπτοι σωλήνες, το υδραυλικό υγρό και οι ρότορες ζυγίζουν περισσότερο από μια αντίστοιχη σειρά συμβατικών φρένων.

Οι κατασκευαστές προσπαθούν συχνά να ελαχιστοποιήσουν τη διαφορά, αλλά τα κέντρα των τροχών με δισκόφρενα είναι πιο βαριά καθώς επίσης και οι άξονες που χρησιμοποιούνται αντί για τα συμβατικά quick release.

Συνήθως η διαφορά κυμαίνεται κοντά στο 1 κιλό, όχι τεράστια, αλλά αρκετά σημαντική επιβάρυνση.

Το τρίψιμο των δισκόφρενων μπορεί να είναι πρόβλημα

Για να δοκιμάσει και να βελτιώσει την εμφάνιση δισκόφρενων σε ποδήλατα δρόμου, η Shimano παρουσίασε το σύστημα επίπεδης στήριξης (flat mount), ένα σύστημα που γρήγορα υιοθέτησαν αρκετοί κατασκευαστές δισκόφρενων.

Γιατί να μην επιλέξουμε δισκόφρενα στο ποδήλατο μας

Η βασική διαφορά είναι στον τρόπο με τον οποίο η δαγκάνα στερεώνεται στο πλαίσιο: Οι δαγκάνες στερεώνονται στο ίδιο επίπεδο με το πλαίσιο και το πιρούνι και τα μπουλόνια περνούν από κάτω και κατευθείαν στην δαγκάνα, τραβώντας την προς το πλαίσιο. Στο μπροστινό μέρος, η δαγκάνα στερεώνεται σε έναν λεπτό προσαρμογέα που είναι βιδωμένος στο πιρούνι.

Τι γίνεται όμως με το ενοχλητικό τρίψιμο; Σύμφωνα με τη Shimano: «….Οι κεντρικοί ρότορες σε καλά σταθερά ρουλεμάν αξόνων (σε σύγκριση με τους ρότορες 6-μπουλονιών στους ελαφρούς άξονες πλήμνης) βοηθούν επίσης στην ευθυγράμμιση».

Η άλλη λύση στο τρίψιμο δισκόφρενου είναι να ρυθμίσουμε τη δαγκάνα στο πλαίσιο ή πιρούνι. Χαλαρώνουμε τα μπουλόνια (που συγκρατούν τη δαγκάνα), κεντράρουμε τη δαγκάνα πάνω από το ρότορα και σφίγγουμε τα μπουλόνια.

Επηρεάζουν την αεροδυναμική

Όπως κάθε άλλο εξωτερικό στοιχείο, τα δισκόφρενα επηρεάζουν την αεροδυναμική.

Όταν η Giant αποκάλυψε το Propel Disc το 2017, για παράδειγμα, δήλωσε:

«Οι μηχανικοί διαπίστωσαν ότι, με τη σωστή ενσωμάτωση, ένας σχεδιασμός δισκόφρενου μπορεί στην πραγματικότητα να βελτιώσει την αεροδυναμική  απόδοση σε σύγκριση με τη συμβατική διαμόρφωση φρένου».

Γιατί να μην επιλέξουμε δισκόφρενα στο ποδήλατο μας

«Αυτό συμβαίνει επειδή η θέση των παραδοσιακών δαγκάνων (είτε μπροστά είτε πίσω από το πιρούνι) δημιουργεί «βρώμικο αέρα». Το άνοιγμα της περιοχής της στεφάνης του πιρουνιού (τοποθετώντας τις δαγκάνες των δισκόφρενων στο κέντρο) σημαίνει ότι ο αέρας που χτυπά τη δαγκάνα έχει ήδη διαταραχθεί από το μπροστινό άκρο του ελαστικού / τροχού».

«Αυτό το αποτέλεσμα ενισχύεται περαιτέρω από ένα ασύμμετρο πιρούνι που βοηθά στην εξομάλυνση της ροής του αέρα πάνω από την δαγκάνα».

Πλέον, αρκετά aero ποδήλατα, όπως το Cannondale SystemSix και το Specialized Venge, παράγονται μόνο σε εκδόσεις με δισκόφρενα.

Η επιλογή σε τακάκια είναι μπελάς!  

Αποκτώντας ένα ποδήλατο με δισκόφρενα, θα πρέπει αναπόφευκτα να ασχοληθούμε με νέα τακάκια. Και αυτό αποτελεί μεγάλο μπέρδεμα!

Γιατί να μην επιλέξουμε δισκόφρενα στο ποδήλατο μας

Όλα τα τακάκια κατασκευάζονται αναμειγνύοντας διάφορα πρόσθετα σε σκόνη με ένα συνδετικό μέσο και στη συνέχεια συμπιέζοντάς τα όλα μαζί σε υψηλή θερμότητα και πίεση για να σχηματίσουν ένα συμπαγές μπλοκ. Τα περισσότερα νέα ποδήλατα είναι εφοδιασμένα με τακάκια από ρητίνη, χωρίς μεταλλικά πρόσθετα όπως καουτσούκ, γυαλί, άνθρακα και Kevlar. Όλα τα παραπάνω παράγουν ένα τακάκι παντός καιρού, που λειτουργεί για τους περισσότερους ανθρώπους αλλά δεν είναι πολύ ανθεκτικό σε σκληρή χρήση.

Εάν ζούμε κοντά σε βουνά ή βγαίνουμε όλες τις εποχές του χρόνου, τότε καλύτερα να επιλέξουμε τα πιο ακριβά, μεταλλικά τακάκια φρένων. Αυτά χρησιμοποιούν πολύ υψηλό ποσοστό μεταλλικών στοιχείων όπως χαλκός, χάλυβας και σίδερο.

Παρέχουν ισχυρό, αποτελεσματικό φρενάρισμα σε υψηλές θερμοκρασίες. Από την άλλη, δεν πιάνουν πολύ καλά όταν είναι κρύα και φθείρουν πιο εύκολα τους ρότορες μας, από τα τακάκια ρητίνης.

Τα καινούργια δισκόφρενα χρειάζονται στρώσιμο

Τα νέα δισκόφρενα και οι ρότορες δεν αποδίδουν αμέσως στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους – χρειάζονται πρώτα «στρώσιμο». Η διαδικασία αυτή διανέμει υλικό πάνω στο ρότορα για να αυξήσει την τριβή και κατανέμει ομοιόμορφα τη θερμοκρασία λειτουργίας στο τακάκι.

Η διαδικασία σύμφωνα με τη SRAM: «Επιταχύνουμε με μέτρια ταχύτητα και, στη συνέχεια, εφαρμόζουμε σταθερά τα φρένα μέχρι να φτάσουμε στην ταχύτητα περπατήματος. Επαναλαμβάνουμε αυτήν τη διαδικασία 20 φορές».

«Στη συνέχεια, επιταχύνουμε σε μεγαλύτερη ταχύτητα και εφαρμόζουμε τα φρένα, μέχρι να φτάσετε στην ταχύτητα περπατήματος. Επαναλαμβάνουμε αυτήν τη διαδικασία 10 φορές. Είναι σημαντικό κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας να μην σταματάμε ποτέ τελείως ή να κλειδώνουμε τους τροχούς σε οποιοδήποτε σημείο».

Τα παραπάνω θα βελτιώσουν σημαντικά την απόδοση των φρένων και θα τα προετοιμάσουν για κανονική οδήγηση.

Η συντήρηση περιλαμβάνει δυσκολίες

Οι πιθανότητες είναι ότι ξέρουμε πώς να ρυθμίζουμε και να αλλάζουμε τα συμβατικά φρένα . Ανάλογα με την ποδηλατική μας παιδεία, η συντήρηση δισκόφρενων μπορεί να είναι εντελώς νέα εμπειρία για εμάς.

Το πιο γνωστό πρόβλημα που προκύπτει με τα με τα υδραυλικά δισκόφρενα είναι να «μαλακώνουν» λόγω του αέρα στο σύστημα. Αυτό απαιτεί εξαέρωση, που σημαίνει ένα ταξίδι στο ποδηλατάδικο ή μια αγορά ενός κιτ εξαέρωσης.

Κάθε κατασκευαστής έχει το δικό του κιτ εξαέρωσης, π.χ., η Shimano και SRAM χρησιμοποιούν διαφορετικές τεχνικές και υδραυλικά υγρά.

Βγάζουν θόρυβο!

Είναι αλήθεια ότι τα συμβατικά φρένα «σφυρίζουν» καμιά φορά, αλλά το φαινόμενο στα δισκόφρενα είναι χειρότερο. Η πιο συνηθισμένη αιτία είναι η μόλυνση στο ρότορα ή στο τακάκι.

Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όταν χρησιμοποιούμε λιπαντικά ψεκασμού σε ένα ποδήλατο με δισκόφρενα ή να τα αποφεύγουμε εντελώς.

Σύμφωνα με τη Shimano: «Ο τακτικός καθαρισμός στους ρότορες με ένα ειδικό (χωρίς λάδι) απολιπαντικό δίσκων είναι ένας καλός τρόπος για να αποφύγετε το θόρυβο στα φρένα».

«Ο καθαρισμός στα τακάκια μπορεί επίσης να βοηθήσει… μπορείτε να δοκιμάσετε λίγο γυαλόχαρτο ή να τρίψετε τα τακάκια – αλλά αν το γράσο έχει ‘ποτίσει’ τα τακάκια, ίσως χρειαστεί να τα αντικαταστήσετε».

Οι ρότορες φθείρονται τελικά

Ένα από τα πλεονεκτήματα των δισκόφρενων είναι ότι δεν φθείρουν τα στεφάνια των τροχών μας, αλλά φθείρονται οι ρότορες. Ευτυχώς, δεν είναι ιδιαίτερα ακριβοί.

Διαφορετικές μάρκες δίνουν διαφορετικά ελάχιστα πάχη για τους ρότορες τους (η εικόνα συχνά εκτυπώνεται στους ρότορες).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Kuurne-Brussels-Kuurne 2021 – Λίστα εκκίνησης

Η σεζόν των κλασσικών αγώνων 2021 είναι σχεδόν έτοιμη, με το Kuurne-Brussels-Kuurne να είν…