Τα ελαστικά από καουτσούκ που χρησιμοποιούμε στα ποδήλατα μας εφευρέθηκαν στις αρχές του 19ου αιώνα. Μια τελευταία εφεύρεση, ίσως κλονίσει την παντοδυναμία τους.

Μια εταιρεία που βασίστηκε στην τεχνολογία που αναπτύχθηκε αρχικά για τη NASA, δημιούργησε ένα νέο είδος ελαστικών. Τα ελαστικά Smart METL είναι, όπως υποδηλώνει το όνομα, κατασκευασμένα από μέταλλο, συγκεκριμένα, ένα κράμα νικελίου-τιτανίου που ονομάζεται NiTinol +, διατεταγμένο σε μια σειρά διασυνδεδεμένων βρόχων που μοιάζουν λίγο μεσαιωνική πανοπλία.

Το ίδιο το υλικό είναι η βασική καινοτομία. Είναι ένα «κράμα μνήμης σχήματος» που δημιουργήθηκε από τους μηχανικούς της NASA, Dr. Santo Padula και Colin Creager και είναι ικανό να παραμορφώνεται και να επιστρέφει στο αρχικό του σχήμα, χωρίς να χάνει τη δομική του ακεραιότητα.

Το υλικό και ο σχεδιασμός αναπτύχθηκαν για τα Αρειανά οχήματα της NASA, τα οποία πρέπει να λειτουργούν σε έναν πλανήτη πολύ κρύο για ελαστικά από καουτσούκ.

Ο σχεδιασμός του υλικού επιτρέπει στο ελαστικό να παραμορφώνεται πάνω από εμπόδια όπως ένα ελαστικό πεπιεσμένου αέρα και στη συνέχεια επιστρέφει στο αρχικό του σχήμα. Είναι απρόσβλητο από τρυπήματα φυσικά, και η εταιρεία ισχυρίζεται επίσης ότι ο σχεδιασμός είναι πιο φιλικός προς το περιβάλλον, σε σχέση με τους 25 εκατομμύρια τόνους τοξικών αποβλήτων, που η παραδοσιακή βιομηχανία ελαστικών παράγει κάθε χρόνο.

Η Smart απέκτησε την άδεια για τη συγκεκριμένη τεχνολογία, μέσω του Space Act Agreement, η οποία έχει σκοπό να βοηθήσει την τεχνολογία της NASA να περάσει στον εμπορικό κόσμο. Η εταιρεία στράφηκε στα ελαστικά ποδηλάτων και έχει ήδη συνεργαστεί με τη Spin, μια εταιρεία που ανήκει στη Ford. Οι δοκιμές των «ελαστικών» πραγματοποιούνται σε στόλο ποδηλάτων που παρέχονται από τη Felt.

Η επόμενη μέρα

Θα είναι μια λειτουργική τεχνολογία για την ποδηλασία; Οι λεπτομέρειες απόδοσης είναι λιγοστές. Η εταιρεία δεν δημοσίευσε πιθανά βάρη των ελαστικών. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αντίσταση κύλισης θα είναι συγκρίσιμη με ένα ελαστικό αέρα στα 100psi, αλλά αυτό δεν είναι αρκετό. Μιλάμε για ένα γρήγορο ελαστικό στα 100psi, ή για ένα ελαστικό πόλης στα 100psi; Θα μπορούσε το METL να προσαρμόζεται σε διαφορετικά βάρη αναβάτη;

Smart METL – Ελαστικά χωρίς αέρα

Μιλώντας για την ποδηλασία μέσα στην πόλη, ο καθένας υποθέτει ότι το μέταλλο και το λιθόστρωτο (ή το πεζοδρόμιο) δεν είναι ένας ιδιαίτερα έξυπνος συνδυασμός. Για να το αντιμετωπίσει αυτό, η Smart προτείνει να τυλίξει το METL με ένα στρώμα καουτσούκ που ονομάζεται Polyurethanium. Δεν υπάρχουν ακόμα στοιχεία για το συγκεκριμένο υλικό.

Ιστορικά, τα ελαστικά χωρίς αέρα ήταν πάντα δυσκίνητα, με μεγάλο βάρος και χωρίς άνεση, γι’ αυτό και δεν είχαν μεγάλη απήχηση στο κοινό. Ωστόσο, ένα ελαστικό ποδηλάτου χωρίς πιθανά τρυπήματα, ιδιαίτερα δεδομένης της αύξησης των ebikes ως αντικατάστασης αυτοκινήτων, παραμένει μια συναρπαστική προοπτική.

Όσοι από εμάς ασχολούμαστε αρκετά σοβαρά με την ποδηλασία, γνωρίζουμε πώς να φτιάχνουμε ένα σκασμένο ελαστικό, αλλά για τους περισσότερους μπορεί να είναι κάτι που τους κρατά μακριά από τα ποδήλατα. Ίσως η Smart να έχει την απάντηση.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Προσωπικό προπονητικό πλάνο ΙΙ – Εβδομάδα προπόνησης

Κάθε ποδηλάτης που ξεκινάει πιο σοβαρά την προπόνηση έχει πιθανότατα ένα προπονητικό πλάνο…