Ο εγκλιματισμός είναι η διαδικασία με την οποία το σώμα μας προσαρμόζεται στην έκθεση στη θερμότητα με την πάροδο του χρόνου. Με αυτόν τον τρόπο, λειτουργούμε πιο αποτελεσματικά και άνετα πάνω στο ποδήλατο, σε ζεστές συνθήκες.

Ας ρίξουμε μια ματιά στο πόσο χρόνο χρειάζεται για να τον εγκλιματισμό και πώς να το κάνουμε σωστά.

Πόσος χρόνος απαιτείται

Ο εγκλιματισμός δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Συνήθως χρειάζονται έως και 14 ημέρες για να προσαρμοστεί το σώμα μας σε ένα νέο, πιο ζεστό περιβάλλον.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το σώμα μας υφίσταται αρκετές φυσιολογικές αλλαγές για να βελτιώσει την ικανότητά του να διαχέει τη θερμότητα, να διατηρεί την ενυδάτωση και να διατηρεί την απόδοση.

Υπάρχουν διάφορες δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν στον θερμικό εγκλιματισμό. Αυτές οι δραστηριότητες θα πρέπει να ενσωματωθούν στην προπόνησή μας, όταν προετοιμαζόμαστε για μια ποδηλατική εκδήλωση με ζεστό καιρό. «Ακούμε» πάντα το σώμα μας και να ξεκουραζόμαστε όσο χρειάζεται κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου εγκλιματισμού.

Τρόποι εγκλιματισμού

Παθητική έκθεση στη θερμότητα: Με άλλα λόγια, δαπανούμε χρόνο σε ζεστές συνθήκες χωρίς άσκηση, όπως με το να καθόμαστε σε σάουνα ή να κάνουμε ζεστά μπάνια.

Αυτό μπορεί να βοηθήσει το σώμα μας να συνηθίσει στη ζέστη, χωρίς το πρόσθετο άγχος της άσκησης.

Προπόνηση στη ζέστη: Μπορούμε να εγκλιματιστούμε, ενώ ποδηλατούμε σε ζεστό περιβάλλον, αλλά το κλειδί είναι να διαχειριστούμε την ένταση.

Ξεκινάμε με χαμηλή ένταση και σταδιακά αυξάνουμε, καθώς το σώμα προσαρμόζεται. Υψηλή ένταση νωρίς, απλά μειώνει το αποτέλεσμα της προπόνησης.

Οι πρώτες 3-4 ημέρες της προπόνησης εγκλιματισμού θα πρέπει να γίνονται με ένταση μειωμένη κατά 60-70% και θα πρέπει να διαρκούν περίπου 60-90΄.

Αυξάνουμε σταδιακά τη διάρκεια και την ένταση στις προπονήσεις, τις επόμενες 3-5 ημέρες. Μετά από περίπου 2 εβδομάδες, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι.

Δεν χρειάζεται κάθε προπόνηση να γίνεται σε υψηλές θερμοκρασίες (μπορούμε να εκκινούμε νωρίς το πρωί). Όμως αν περάσουν παραπάνω από 3- 4 μέρες χωρίς μια «ζεστή» προπόνηση, κινδυνεύουμε να αντιστρέψουμε τη διαδικασία του εγκλιματισμού.

Τι συμβαίνει όταν εγκλιματιζόμαστε

Είτε εγκλιματιζόμαστε παθητικά είτε προπονούμαστε στη ζέστη, το σώμα μας τροποποιεί τη λειτουργία του για να αντιμετωπίσει καλύτερα τη ζέστη.

Εδώ είναι οι κύριες φυσιολογικές αλλαγές:

  • Αρχίζουμε να ιδρώνουμε νωρίτερα και πολύ περισσότερο από το συνηθισμένο.
  • Ιδρώνουμε πιο ομοιόμορφα σε όλο το σώμα, όχι μόνο στην πλάτη και τις μασχάλες.
  • Ο ιδρώτας μας παρουσιάζει μικρότερη συγκέντρωση σε ηλεκτρολύτες, καθώς το σώμα μας προσπαθεί να τους διατηρήσει.
  • Ο όγκος του πλάσματος μας αυξάνεται για να μας παρέχει περισσότερο υγρό που μετατρέπεται σε ιδρώτα και να βελτιώσει την ικανότητά να απομακρύνουμε τη θερμότητα από τα εσωτερικά όργανά στην επιφάνεια του δέρματος.

Ο εγκλιματισμός στη ζέστη είναι ένα κρίσιμο μέρος της προετοιμασίας για την καλοκαιρινή ποδηλασία. Η πραγματοποίηση στρατηγικών προσαρμογών στο προπονητικό πρόγραμμα μας, μπορεί να βοηθήσει πολύ μακροπρόθεσμα.

Καλό εγκλιματισμό!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Πότε είναι η κατάλληλη ώρα της ημέρας για προπόνηση;

Είναι καλύτερο να κάνουμε ποδήλατο νωρίς το πρωί, να κάνουμε μια βόλτα πριν το μεσημεριανό…