Ενώ η χειμερινή προπόνηση έχει τις δικές της προκλήσεις, για όσους θέλουν να είναι ανταγωνιστικοί ή να επιτύχουν νέους στόχους το καλοκαίρι, είναι μια πολύ σημαντική στιγμή να χτίσουν τα θεμέλια πριν από τους πιο ηλιόλουστους μήνες.

Ωστόσο, αν δεν το κάνουμε με το σωστό τρόπο, μπορεί να μας πάει πίσω στην προπόνηση μας. Τι λοιπόν, θα πρέπει να αποφύγουμε;

Λάθος ρουχισμός

Φορώντας λίγα ρούχα

Είναι το πιο σύνηθες φαινόμενο, ιδιαίτερα όταν μειώνεται η θερμοκρασία περιβάλλοντος.

Λίγα ρούχα σημαίνει, ότι δεν είμαστε αρκετά ζεστοί κατά τη διάρκεια της προπόνησης, που σημαίνει επίσης ότι δεν αποδίδουμε σωστά, αλλά ούτε απολαμβάνουμε τη βόλτα μας. Το να μην είμαστε αρκετά ζεστοί μπορεί επίσης να αυξήσει τον χρόνο της αποκατάστασης, ακόμα και αν προπονούμαστε π.χ. στη ζώνη 2 και φυσικά να μας κάνει να αρρωστήσουμε.

Ακόμα και αν απλά ξεχάσουμε τα χειμερινά γάντια ή τα καλύμματα στα παπούτσια, και κρυώνουν τα άκρα μας, τότε το υπόλοιπο σώμα θα νιώθει να κρυώνει. Άρα, προσοχή εδώ.

Φορώντας πολλά ρούχα

Όταν πλησιάζει ο χειμώνας, συνήθως φοράμε πολλά στρώματα από ρούχα για να προστατευτούμε από το κρύο. Φυσικά είναι καλύτερο να φοράμε αρκετά και μετά απλά να ανοίγουμε το φερμουάρ αν ζεσταθούμε.

Το μειονέκτημα εδώ είναι ότι θα πρέπει να βάζουμε/βγάζουμε ρουχισμό και να γεμίζουμε τις τσέπες μας. Συνήθως μετά από 2,3 βόλτες σε ίδιες συνθήκες, καταλαβαίνουμε τι ρούχα θα πρέπει να φοράμε.

Ένα ακόμα πρόβλημα είναι ότι η υπερθέρμανση του σώματος από τον υπερβολικό ρουχισμό, μπορεί να μας οδηγήσει σε αφυδάτωση, μια και το χειμώνα η κατανάλωση υγρών είναι μειωμένη. Αυτό με τη σειρά του βλάπτει την αποκατάσταση μας και τη συνολική φυσική κατάσταση.

Ξεχνώντας την ένταση

Είναι σύνηθες φαινόμενο να κάνουμε συνεχώς προπονήσεις βάσης ( στη ζώνη 2) και να παραμελούμε τις εντάσεις.

Αν προπονούμαστε π.χ. 5-7 ώρες την εβδομάδα, είναι καλό να αφιερώνουμε 90’ σε εντάσεις, π.χ. να σπριντάρουμε συνολικά για 15΄(με ενεργή αποκατάσταση) ή να ανεβαίνουμε δυνατά λόφους.

Αν προπονούμαστε μόνο στη Ζώνη 2, σταδιακά θα χάσουμε την φυσική μας κατάσταση.

Κάνοντας μόνο προπονητήριο

Η προπόνηση σε εσωτερικό χώρο, είναι από τις καλύτερες μορφές προπόνησης, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για αυτό. Ωστόσο, ο περιορισμός του προπονητικού μας πλάνου, μόνο πάνω στο προπονητήριο θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τη συνολική μας φυσική κατάσταση καθώς και άλλα σημαντικά στοιχεία της ποδηλασίας.

Το να ποδηλατούμε πάνω σε ένα προπονητήριο, αφαιρεί το στοιχείο του χειρισμού του ποδηλάτου και της αίσθησης να ποδηλατούμε μέσα σε ένα γκρουπ. Αυτά είναι βασικά, όταν μας ενδιαφέρουν αργότερα οι αγώνες. Επομένως, το προπονητήριο όχι μόνο περιορίζει την ευκαιρία να ασκηθούν αυτές οι δεξιότητες, αλλά μπορεί επίσης να οδηγήσει σε απώλεια ορισμένων από αυτές.

Επίσης, κάνοντας μόνο προπονητήριο παραμελούμε τις «εύκολες» προπονήσεις ή τις προπονήσεις μεγαλύτερης διάρκειας. Απαιτείται ένταση για τη βελτίωση και τη διατήρηση της φυσικής κατάστασης, αλλά τα καλύτερα σχέδια εξισορροπούν ένα μείγμα έντασης και όγκου, διαφορετικά η φυσική κατάσταση θα υποφέρει.

Τέλος, το «κάψιμο» παραμονεύει. Τι εννοούμε: Το να ποδηλατούμε έξω, δεν είναι μόνο καλό για τη σωματική υγεία, αλλά ωφελεί και την ψυχική μας υγεία. Προσθέστε σε αυτό την έλλειψη προσωπικής κοινωνικής αλληλεπίδρασης, οπότε η ψυχική εξάντληση είναι ένα σοβαρό ζήτημα εάν η προπόνηση είναι αποκλειστικά σε εσωτερικούς χώρους.

Αποφεύγοντας την προπόνηση δύναμης

Είναι κάτι που πολλοί ποδηλάτες παραμελούν όλο το χρόνο (και είναι το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν). Η προπόνηση δύναμης αποτελεί ένα τεράστιο όφελος, τόσο για την αύξηση της δύναμης, όσο και για τη μείωση της πιθανότητας να υποφέρουμε από κοινούς τραυματισμούς κατά την ποδηλασία.

Αποφεύγοντας λάθη στην χειμερινή περίοδο

Η προπόνηση δύναμης έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει το χρόνο μέχρι την εξάντληση, αυξάνει τη μέγιστη παραγωγή ισχύος και αυξάνει πάντα τη μέση ωριαία ταχύτητα μας.

Αν κάνουμε σωστή προπόνηση δύναμης, μπορεί να αυξηθεί λίγο το σωματικό μας βάρος, αλλά με την επερχόμενη αύξηση ισχύος, θα βγούμε κερδισμένοι.

Επομένως, αν απλά κάνουμε μεγάλες αποστάσεις ή προπονούμαστε πάνω στο προπονητήριο και παραμελούμε τις προπονήσεις δύναμης, τελικά θα βλάψουμε τη φυσική μας κατάσταση και τις δυνατότητές μας να είμαστε πιο γρήγοροι.

Όταν το παρακάνουμε

Το να κάνουμε πάρα πολλά πολύ σύντομα είναι ένας σίγουρος τρόπος είτε να αρρωστήσουμε, είτε να «καούμε» αργότερα το χειμώνα είτε να τραυματιστούμε. Οποιοδήποτε από αυτά θα επηρεάσει σημαντικά και αρνητικά τη φυσική μας κατάσταση.

Αποφεύγοντας λάθη στην χειμερινή περίοδο

Όταν ξεκινάμε ξανά την ποδηλασία μετά από ένα διάλειμμα, είναι πολύ σημαντικό να αυξήσουμε το προπονητικό φορτίο, είτε έντασης είτε διάρκειας, προοδευτικά. Αξίζει επίσης να έχουμε στο μυαλό μας, ότι στη χειμερινή περίοδο, οι ιώσεις είναι αυξημένες. Αν αρρωστήσουμε, θα πρέπει να απέχουμε από τις προπονήσεις, μέχρι το σώμα μας να επανέλθει.

Όταν ξεκινήσουμε πάλι τις προπονήσεις, δεν θα είμαστε στο 100%, οπότε πρέπει να δώσουμε χρόνο στο σώμα μας να επανέλθει. Δεν πρέπει να το παρακάνουμε, γιατί η υπερβολική προπόνηση μετά από αρρώστια, μπορεί να αποδυναμώσει περαιτέρω το ανοσοποιητικό μας σύστημα, καθιστώντας μας πιο επιρρεπείς σε μελλοντικές ασθένειες.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Πότε είναι η κατάλληλη ώρα της ημέρας για προπόνηση;

Είναι καλύτερο να κάνουμε ποδήλατο νωρίς το πρωί, να κάνουμε μια βόλτα πριν το μεσημεριανό…