Στο πρώτο άρθρο για την ποδηλασία σε άνεμο, είδαμε μερικές βασικές αρχές για το πώς επιλέγουμε διαδρομές, πώς τρώμε, πώς πεταλάρουμε κ.ο.κ.

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε μερικές τακτικές που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, ανάλογα με τον άνεμο που αντιμετωπίζουμε.

Ποιος τύπος αθλητή ωφελείται από τον άνεμο;

  • Με ένα ισχυρό ούριο άνεμο, ένας ελαφρύτερος αθλητής θα έχει την τάση να ανεβαίνει πιο γρήγορα σε ένα λόφο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι με ευνοϊκό ισχυρό άνεμο, ο δείκτης το w/kg αποκτά μεγαλύτερη σημασία.
  • Ένα δυνατός κόντρα άνεμος, θα ευνοήσει αθλητές με υψηλή ισχύ
  • Σε γενικές γραμμές σε συνθήκες ανέμου, το χάσμα μεταξύ ισχυρών και αδύναμων αθλητών είναι πάντα μεγαλύτερο.

Πλάγιος άνεμος

Είδαμε τι πρέπει να κάνουμε όταν αντιμετωπίζουμε κόντρα άνεμο (αντίσταση του αέρα Ι και αντίσταση του αέρα ΙΙ). Τι γίνεται όμως όταν αντιμετωπίζουμε πλάγιο άνεμο;

Είναι λίγες οι φορές που όντως έχουμε μετωπικό άνεμο. Τις περισσότερες φορές θα είναι πλαγιομετωπικός. Εδώ θέλουμε μια διαφορετική τεχνική, η οποία ονομάζεται «βεντάλια» (echelon).

Όταν λοιπόν ισχυρός πλάγιος άνεμος αρχίζει να μας «πολιορκεί» στο δρόμο, η τοποθέτηση γίνεται ακόμα πιο σημαντική. Επιπλέον, καθώς ο δρόμος στρίβει αριστερά και δεξιά, η κατεύθυνση του ανέμου αλλάζει συνεχώς, απαιτώντας από εμάς να αναπροσαρμόζουμε τη θέση μας μέσα στο γκρουπ.

Βεντάλια

Όταν ο άνεμος έρχεται από μία πλευρά, τότε το γκρουπ σχηματίζει την «βεντάλια» προς την κατεύθυνση του ανέμου.

Εδώ το γκρουπ σχηματίζεται διαγώνια, με τον κάθε ποδηλάτη να προστατεύεται από την κατεύθυνση του ανέμου, πίσω και στο πλάι του προπορευόμενου.

Στο σχήμα μας, ο κόκκινος ποδηλάτης κόβει αέρα για το γκρουπ (1). Όταν ολοκληρώσει την προσπάθεια του, πέφτει πίσω χρησιμοποιώντας τον άνεμο για να τον σπρώξει κοντά στο γκρουπ (2). Έτσι, παίρνει τη θέση του πίσω από τον πράσινο ποδηλάτη (3).

Βασικά σημεία

Χαμηλή θέση οδήγησης

Η ίδια αρχή που ισχύει για τον μετωπικό άνεμο, ισχύει και για τον πλάγιο. Χαμηλώνουμε όσο μπορούμε και κρατάμε τα drops.

Εναλλακτικά, μπορούμε να πιάνουμε τις μανέτες, με τους καρπούς να ακουμπάνε πάνω στο τιμόνι και τους αγκώνες σε ορθή γωνία.

Η μέση ταχύτητα δεν έχει σημασία 

Το σημαντικό είναι να διατηρήσουμε μια βιώσιμη ταχύτητα, αντί να προσπαθούμε να διατηρήσουμε μια τυπική μέση ταχύτητα.

Φυσικά θα καταβάλλουμε μεγαλύτερη προσπάθεια και θα έχουμε υψηλότερους παλμούς, αλλά αυτό είναι που μας γυμνάζει καλύτερα.

Καλή συνεργασία

Σε τέτοιες καταστάσεις, το γκρουπ μαθαίνει πραγματικά να δουλεύει σαν ομάδα. Δεν πρέπει να μένουν κενά στο γκρουπ, ενώ οι πιο δυνατοί μπορούν να παραμένουν για περισσότερο χρόνο εμπρός.

Τι πρέπει να προσέχουμε μέσα στο γκρουπ

  • Μέσα στο γκρουπ πρέπει να υπάρχει διαρκής συνεργασία. Άσχετα αν υπάρχουν δυνατοί και αδύνατοι, όλοι συνεργάζονται.
  • Περιοριζόμαστε στο δεξιό τμήμα του δρόμου, όπου μπορούμε να κινούμαστε νόμιμα.
  • Πρακτικά δεν μπορούμε να πιάσουμε όλο το δεξιό τμήμα, γιατί διακινδυνεύουμε κάποιο ατύχημα. Αν είμαστε π.χ. 5 άτομα, οι 3 κινούνται σε βεντάλια και οι υπόλοιποι 2 κάνουν ένα δικό τους σχηματισμό, πίσω από τον 2ο και 3ο ποδηλάτη.
  • Οι αλλαγές στην κεφαλή είναι πιο συχνές από κανονικά, γιατί ο πλάγιος άνεμος μας στραγγίζει από δυνάμεις.
  • Όταν κάνουμε την αλλαγή, βγαίνουμε στο άνεμο, για να μας σπρώξει στην πίσω θέση του γκρουπ.

Στο περιθώριο

Είναι μια αγωνιστική τακτική που χρησιμεύει σε κάποιο αγώνα, όπου παίρνετε μέρος σαν ομάδα ή με ένα γκρουπ φίλων.

Στην ουσία, φτιάχνουμε την δική μας βεντάλια, πιάνοντας όσο λιγότερο χώρο μπορούμε προς τα δεξιά του δρόμου, έτσι ώστε οι υπόλοιποι που μας ακολουθούν να είναι εκτεθειμένοι στο άνεμο.

Στην παρακάτω φωτογραφία, οι τελευταίοι 2 αθλητές (που ανήκουν σε άλλη ομάδα), βρίσκονται εκτεθειμένοι στον άνεμο.

Συμπέρασμα

Όπως οι περισσότερες τεχνικές, θέλει αρκετές δοκιμές και χιλιόμετρα για να γίνει δεύτερη φύση. Μελετήστε το βίντεο, δείχνει ακριβώς πως γίνονται σωστά οι αλλαγές.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Brevet 600 χλμ100+9 Ορθοπεταλιές – Βίντεο

Τι χρειάζεται για να ποδηλατήσεις για 600 συναπτά χλμ; Ψύχραιμο μυαλό, καλά πόδια και μπόλ…