Share on Facebook Share on Twitter Είναι ένα είδος ποδηλάτου, που ακόμα στην Ελλάδα δεν είναι γνωστό. Γιατί; Επειδή οι διαχωρισμοί ακόμα είναι μαύρο άσπρο, όπως βουνό ή δρόμος. Υπάρχει όμως μεγάλη γκρίζα περιοχή, που στο εξωτερικό καλύπτεται από τέτοια ποδήλατα. Τι είναι λοιπόν ένα ποδήλατο για χαλίκι (gravel); Είναι ένας τύπος ποδηλάτου, πιο ανθεκτικό από ποδήλατο δρόμου, αλλά πιο γρήγορο από ένα ποδήλατο βουνού. Gravel γιατί? Σίγουρα όπου και να μένουμε, θα έχουμε εντοπίσει τριγύρω, επαρχιακούς δρόμους χωμάτινους ή με χαλίκι. Θα μας άρεσε η ιδέα να ποδηλατήσουμε γρήγορα σε αυτούς τους δρόμους, αλλά με το ποδήλατο δρόμου, θα είχαμε σκασμένα ελαστικά, καταπονήσεις στον σκελετό, λάσπες στα πιρούνια κ.ο.κ. Κατά τη χειμερινή προετοιμασία, όταν οι ώρες της ημέρας είναι λίγες, θα ήταν καλό να προπονούμαστε σε μικρές αλλά απαιτητικές διαδρομές. Τέτοιες διαδρομές θα μπορούσαμε να βρούμε σε χωματόδρομους, που χρησιμοποιεί η Πυροσβεστική για να φτάσει στην κορυφή ενός βουνού. Αν λοιπόν έχουμε τέτοιες ανησυχίες, αγοράζουμε ένα ποδήλατο gravel! Gravel που? Το gravel bike λοιπόν, είναι ένας συνδυασμός μεταξύ ποδηλάτου δρόμου και ποδηλάτου cyclocross. Πρώτα απ όλα η ιδέα του συγκεκριμένου τύπου έρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως ξεκίνησε το 70 η ιδέα του mountain bike. Και γιατί στις Ηνωμένες Πολιτείες; Γιατί κάποιος σκέφτηκε ότι όλοι οι επαρχιακοί δρόμοι, με πατημένο χώμα ή χαλίκι ή ανηφορικοί στενοί δρόμοι από τσιμέντο, μένουν ανεκμετάλλευτοι. Το συγκεκριμένο ποδήλατο καλύπτει δρόμους, που δεν μπορεί λόγω γεωμετρίας να κινηθεί ένα ποδήλατο δρόμου, και που είναι πολύ γρήγοροι για ένα ποδήλατο cyclocross. Gravel πώς? Το μυστικό είναι ότι ένα τέτοιο ποδήλατο μπορεί να κινείται και γρήγορα αλλά και σχετικά άνετα σε τέτοιους δρόμους. Μπορούμε λοιπόν να το χρησιμοποιήσουμε για χειμερινές προπονήσεις, όπως είπαμε παραπάνω. Επίσης, μπορούμε να κάνουμε συνδυαστικές προπονήσεις άσφαλτο + χώμα ή ακόμα και πολυήμερο τουρισμό, εκτός οδικού δικτύου. Οι πιθανές χρήσεις είναι παρά πολλές. Γεωμετρία Η γεωμετρία γενικά είναι πιο χαλαρή, από αυτή ενός ποδηλάτου δρόμου. Ο σωλήνας κεφαλής (το κούτελο όπως λέγεται), είναι ψηλότερο και η γωνία διαφορετική, για να είναι πιο αργό, αλλά και λιγότερο νευρικό το εμπρός μέρος. Η μεσαία τριβή είναι χαμηλότερη από ότι σε ένα ποδήλατο cyclocross. Τα ποδήλατα αυτά σχεδιάζονται με μεγαλύτερο μεταξόνιο (η απόσταση μεταξύ των δύο αξόνων των τροχών), έτσι ώστε να είναι σταθερά στο δρόμο. Επίσης σημαντικό όταν ποδηλατούμε σε μια απρόβλεπτη επιφάνεια, όπως το χαλίκι. Τέλος, το μεγαλύτερο μεταξόνιο παρέχει επιπλέον σταθερότητα και άνεση σε μεγάλες αποστάσεις. Ο κεκλιμένος οριζόντιος σωλήνας προσφέρει υψηλότερη θέση οδήγησης, το οποίο είναι χρήσιμο σε μια απογείωση, ενώ το πιο ψηλό «κούτελο» επιτρέπει μεγαλύτερη άνεση σε μια πιο όρθια θέση οδήγησης. Γενικά το πλαίσιο του είναι πιο βαρύ από ένα ποδήλατο δρόμου και λιγότερο «επιθετικό» από ένα ποδήλατο cyclocross. Δισκόφρενα Όλα τα ποδήλατα τύπου gravel έχουν δισκόφρενα. Ιδιαίτερα τα υδραυλικά δισκόφρενα προσφέρουν μεγαλύτερη δύναμη πέδησης, άρα και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση όταν οδηγούμε γρήγορα σε χαλικόδρομους. Επίσης, σε περίπτωση ολισθηρού οδοστρώματος (λάσπη ή βροχή), η προοδευτικότητα των δισκοφρένων, υπερισχύει από τα κανονικά φρένα. Ελαστικά Τα φαρδύτερα ελαστικά, με μικρό τακούνι, είναι επίσης απαραίτητα. Σε τέτοια ποδήλατα, το πάχος των ελαστικών ξεκινά από 30mm μέχρι και 42mm, για αυξημένη άνεση. Θα μας προσφέρουν μεγαλύτερη άνεση στην οδήγηση, αλλά επίσης και καλύτερο κράτημα λόγω ειδικής γόμας. Προσαρμοστικότητα Σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές, έχουν τα πλαίσια με μεγάλο κενό πάνω από τα πιρούνια, για να μπορούν να μπουν φτερά ή φαρδύτερα ελαστικά. Επίσης έχουν αναμονές για να μπορούν να αναρτηθούν σχάρες, για όποιον θέλει να κάνει τουρισμό εκτός δρόμου, με ένα τέτοιο ποδήλατο.