Η σειρά δίσκων που χρησιμοποιεί η εταιρεία  Praxis Works έρχεται να ταρακουνήσει στα στάσιμα νερά των συστημάτων δίσκων. Παρουσιάζει τη σειρά Alba, που προσφέρει εκτός από compact (50/34) και semi compact (52/36) συνδυασμό, ακόμα δύο χαμηλότερους συνδυασμούς (46/36 και 48/32). Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με τον δεύτερο.

Το σύστημα αυτό ονομάζεται sub (υπό) compact ή αλλιώς adventure, γιατί απευθύνεται και σε ποδήλατα που λειτουργούν σε όλα τα τερέν (ποδήλατα cyclocross και ποδήλατα gravel).

Λίγη ιστορία

Ο κλασσικός συνδυασμός στα ποδήλατα δρόμου (53/39) υπήρχε για πολλές δεκαετίας, μέχρι το 2003. Στο Γύρο Γαλλίας εκείνης της εποχής ο  Tyler Hamilton χρησιμοποίησε για πρώτη φορά το συνδυασμό 50/34. Αιτία; Η σπασμένη κλείδα του και η αδυναμία του να πατήσει δυνατά με τον στάνταρ σύστημα δίσκων.

Η χορηγός εταιρεία FSA ανταποκρίθηκε και δημιούργησε το γνωστό πλέον compact συνδυασμό, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιεί μικρότερες σχέσεις ταχυτήτων. Το χρησιμοποίησε και νίκησε σε ένα εταπ, και τερμάτισε 4ος γενικής.

Αργότερα, όταν ο Hamilton αποσύρθηκε, έγραψε ένα βιβλίο για το ντόπινγκ που παραδέχτηκε ότι είχε ντοπαριστεί στο εταπ που νίκησε. Παρόλα αυτά, ο compact συνδυασμός είχε μεγάλη ανταπόκριση στους χομπίστες, που δεν μπορούσαν να κάνουν σκληρές αναβάσεις με το κλασσικό συνδυασμό!

Σειρές Compact

Από τότε μέχρι τώρα, είχαμε τις νέες κασέτες με τα 11 γρανάζια, προσφέροντας πιο κοντινές σχέσεις και περισσότερες επιλογές. Επιπλέον, δημιουργήθηκε και ο semi compact, μια χρυσή τομή μετά του «δύσκολου» κλασσικού και του «εύκολου» compact.

Και τώρα έχουμε τη νέα έκδοση compact, το sub compact. Τι σκοπούς εξυπηρετεί;

  • Ποδήλατα adventure. Τα ποδήλατα αυτά κινούνται συνήθως σε χωματόδρομους με μεγάλες κλίσεις, οπότε χρειάζονται χαμηλές σχέσεις. Π.χ. η Specialized χρησιμοποιεί FSA 48/32 για τα δικά της adventure ποδήλατα.
  • Ποδήλατα δρόμου. Υπάρχει μια τάση τα τελευταία χρόνια για μεγαλύτερες σχέσεις. Σε επαγγελματικό επίπεδο η νορμα του 52Χ13 έχει αντικατασταθεί με το 53Χ11, το οποίο είναι 20% πιο ψηλό. Κάτι τέτοιο βοηθά ελάχιστα στις καταβάσεις. Οπότε, οι μικρότερες σχέσεις είναι πάντα το κλειδί.

Επιλογές Sub Compact

Οι συνδυασμοί αυτού του τύπου είναι 48/32 ή 46/30. Ο συνδυασμός 46×11 είναι ακόμα πιο μεγάλος από το παλιό κλασικό 52×13. Άρα το θέμα καταλήγει στο αν πραγματικά χρειαζόμαστε μια ταχύτητα, για μία δύο φορές, ή μερικές χαμηλότερες ταχύτητες για να ανέβουμε άνετα μια κλίση 20% ;

Εάν θέλουμε το τελευταίο, 3 τρόποι για να το πετύχουμε:

  • Τριπλέτα εμπρός, δηλαδή τρεις δίσκοι. Πρακτικά αυτό σημαίνει, έξτρα περιστρεφόμενο βάρος και πολυπλοκότητα στο χειρισμό των ταχυτήτων.
  • 4 μπουλόνια, όσο αφορά το κούμπωμα των δίσκων πάνω στο σύστημα. Μ αυτόν τον τρόπο, δανειζόμαστε μικρότερους δίσκους, που προορίζονται για ποδήλατα βουνού.
  • 5 μπουλόνια (Praxis Works Alba).

Πατέντα Praxis Works

Για να πετύχει την εξοικονόμηση χώρου, που χρειάζεται για μικρότερο δίσκο, η εταιρεία έκανε το πολύ απλό. Βίδωσε τα 5 μπουλόνια απευθείας πάνω στο μικρότερο 32αρη δίσκο.

Επειδή οι δίσκοι όμως είναι οριακά κοντά, και για να δημιουργηθεί χώρος για την αλυσίδα στον 32αρη δίσκο, η Praxis έχει επεξεργαστεί έναν ώμο στο βραχίονα της αράχνης (ο σκελετός που στηρίζει τους δίσκους). Χωρίς αυτό, η αλυσίδα σχεδόν σίγουρα θα χτυπούσε πάνω στην αράχνη.

Επίσης, η Praxis ισχυρίζεται ότι είναι ο μοναδικός κατασκευαστής δίπλα στη Shimano, που χρησιμοποιεί ψυχρή σφυρηλάτηση. Το πλεονέκτημα της, σύμφωνα με τον Rory Hitchens της Praxis, είναι η «…λεπτομέρεια στην ακρίβεια, όσον αφορά τις αλλαγές ταχυτήτων».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Amstel Gold Race 2025 – Νίκη για Mattias Skjelmose

Ο Mattias Skjelmose (Lidl-Trek) πέτυχε τη μεγαλύτερη και πιο εκπληκτική νίκη της καριέρας …