Αν παρατηρήσουμε τα περισσότερα ποδήλατα στην επαγγελματική ποδηλασία, θα δούμε ότι έχουν το λαιμό πολύ χαμηλά. Το χαμήλωμα του λαιμού, αποφέρει οφέλη απόδοσης για κανονικούς αναβάτες όπως εμείς, ή μας εκθέτει σε κίνδυνο τραυματισμού;

Αεροδυναμικότητα…

Ο πιο προφανής λόγος για να κάνουμε το παραπάνω – που είναι και ο λόγος που το κάνουν πολλοί επαγγελματίες – είναι για να γίνει το εμπρός μέρος του ποδηλάτου πιο αεροδυναμικό.

Σύμφωνα με τον Dr Xavier Disley, ιδρυτή του AeroCoach, «Η μείωση του ύψους του λαιμού κατά 20 χιλιοστά, θα μπορούσε εύκολα να εξοικονομήσει 6 έως 10 watt σε αεροδυναμική αντίσταση. Αυτό,  σε περίπου 32 χ.α.ω., αν ο αθλητής μειώσει ανάλογα την γωνία του κορμού».

Ωστόσο, αυτό το αεροδυναμικό όφελος εμφανίζεται μόνο εάν μπορούμε να διατηρήσουμε μια χαμηλή θέση.

Πράγματι, ο αεροδυναμικός μηχανικός έρευνας & ανάπτυξης της Specialized, Chris Yu πιστεύει ότι η ιδέα ότι χαμηλότερα ισοδυναμεί με ταχύτερα, είναι μια μεγάλη παρερμηνεία.

«Σε συνεργασία με πολλούς από τους pro αθλητές μας, διαπιστώσαμε ότι είναι σχεδόν 50/50, αν το χαμηλότερο είναι καλύτερο ή χειρότερο αεροδυναμικά», είπε.

«Πολλές φορές, η μείωση του ύψους μπορεί να έχει ανεπιθύμητες συνέπειες, όπως να προκαλέσει πρόσθετη καταπόνηση των ώμων. Αυτό, μπορεί να οδηγήσει σε μια ελάχιστα υψηλότερη θέση του κεφαλιού, και στο τέλος να έχουμε αύξηση της οπισθέλκουσας».

Θέση για δύναμη

Εξίσου σημαντικό, σύμφωνα με τον Yu, είναι να βρούμε τη θέση που δεν θέτει σε κίνδυνο την παραγωγή δύναμης.

«Κάθε αθλητής έχει ένα συγκεκριμένο σημείο που βελτιστοποιεί το συνδυασμό οπισθέλκουσας/δύναμης για να επιτύχει την ταχύτερη συνολική θέση. Και για πολλούς αθλητές – συμπεριλαμβανομένου και εμένα – αυτή η θέση δεν είναι απαραίτητα η χαμηλή».

Ο Disley συμφωνεί: «Οποιαδήποτε μείωση στο ύψος του λαιμού, πρέπει να αξιολογηθεί σε σχέση με τη μορφολογία και την ανθρωπομετρία του ατόμου».

«Εάν έχετε τρομερή ευλυγισία, ίσως να εξυπηρετήστε καλύτερα με τη διατήρηση μιας χαμηλότερης θέσης στο τιμόνι, απλώς κάμπτοντας τα χέρια σας περισσότερο, αντί να τοποθετείτε το λαιμό χαμηλότερα».

«Οι περιοριστικοί παράγοντες είναι το χαμήλωμα της πλάτης και τα άνω όρια ευλυγισίας του ισχίου», λέει ο James Wakelin, ανώτερος τεχνικός ποδηλάτων στην Condor Cycles, ο οποίος τονίζει τη σημασία της κατανομής βάρους σε διαφορετικά στυλ αθλητών.

«Η κατανομή βάρους ποικίλλει ανάλογα με το στυλ του ποδηλάτου. Για παράδειγμα, μια θέση οδήγησης σε ένα αγώνα σιρκουί, θα μεταφέρει περισσότερο βάρος στα χέρια σας, από την αντίστοιχη θέση σε ένα μπρεβέ».

«Στην ουσία, ο βασικός κανόνας είναι ότι θα πρέπει να μπορείτε να στροφάρετε ομαλά, κρατώντας τα drops, χωρίς να επηρεάζεται η περιστροφή του ισχίου σας και χωρίς να ασκείτε υπερβολική πίεση στα χέρια».

Πιθανές παγίδες

Χωρίς λοιπόν την απαραίτητη ευλυγισία -άρα αναφερόμενοι και σε μεγαλύτερες ηλικίες- το αποτέλεσμα είναι κάποιος πιθανός τραυματισμός.

Ο Wakelin δηλώνει ότι υπάρχουν πολλά προβλήματα, από χαμηλωμένους λαιμούς ποδηλάτων. «Έχω δει τους πελάτες να βιώνουν τεράστιο πόνο στους γοφούς τους και στη χαμηλότερη πλάτη από το να προσπαθήσουν να τρέξουν με πολύ χαμηλό το λαιμό».

«Έχω επίσης μερικούς πελάτες που έχουν καταλήξει με μεγάλα προβλήματα στη βουβωνική χώρα, από την εφαρμογή υπερβολικής πίεσης που προκαλείται από το χαμηλό εμπρόσθιο τμήμα».

Αν λοιπόν επιμένουμε να χαμηλώσουμε το εμπρός μέρος, καλύτερα να συμβουλευτούμε έναν τεχνικό, ο οποίος θα μας πει εάν είναι εφικτή η αλλαγή για εμάς. Και αν η συμβουλή του είναι αρνητική, καλό θα είναι να την ακολουθήσουμε.


Συμπέρασμα

Εάν είμαστε αρκετά ευλύγιστοι, δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην χαμηλώσουμε το εμπρός μέρος. Σε αυτήν την περίπτωση, θα μπορούμε να κρατήσουμε χαμηλή θέση (κεφάλι και ώμους) και σίγουρα θα έχουμε αεροδυναμικά οφέλη.

Ωστόσο, αν δεν είμαστε ακριβώς γνωστοί για την ευλυγισία μας και την αντοχή του κορμού, το χαμήλωμα θα λειτουργήσει αρνητικά. Σίγουρα, δεν θα έχουμε μεγάλες αεροδυναμικές διαφορές και κινδυνεύουμε από πιθανούς τραυματισμούς.

Τι σκέφτονται οι ειδικοί;

Adam Hansen, Lotto-Soudal pro rider  Ναι

«Το κάνω για αεροδυναμικούς λόγους. Εάν μπορείτε να κερδίσετε ένα πλεονέκτημα 10-15 watt από την κανονική σας θέση οδήγησης, τότε το κάνετε».

«Είναι πολύ δύσκολο να βελτιώσετε τη δύναμή σας κατά 10-15 watt, οπότε αν με το χαμήλωμα έχετε δωρεάν βατ, κάντε το. Επιπλέον, φαίνεται όμορφο».

James Wakelin, ανώτερος τεχνικός ποδηλάτων στην Condor Cycles → Όχι

«Μόνο οι ευλύγιστοι ποδηλάτες θα πρέπει να χαμηλώσουν το λαιμό, καθώς περιοριστικοί παράγοντες είναι η χαμηλή περιοχή της πλάτης και τα άνω όρια της ευλυγισίας του ισχίου».

«Νομίζω ότι οι περισσότερες μελέτες έχουν δείξει ότι το αεροδυναμικό αποτέλεσμα, εξαρτάται κυρίως από ένα ομαλό στυλ ποδηλασίας και μια στενή στάση του σώματος».

Τα συμπεράσματα δικά σας…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Προκήρυξη – 43ος Ποδηλατικός Γύρος «Θυσίας»

Ο Π.Ο. Πατρών με την έγκριση της Ε.Ο.Π. συνδιοργανώνει με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, …