Αν βρισκόμαστε ξαπλωμένοι στο έδαφος, και σκεφτόμαστε ότι για την πτώση μας φταίει το ποδήλατο ή το κακό οδόστρωμα, ίσως πρέπει να το ξανασκεφτούμε. Οι πιθανότητες είναι, να φταίει η έλλειψη τεχνικής μας.

Είδαμε σε προηγούμενα άρθρα (βασικές τεχνικές Ι και βασικές τεχνικές ΙΙ), πώς να εκτελούμε βασικά πράγματα πάνω σε ένα ποδήλατου βουνού.

Αν και δεν μπορούμε από την μία μέρα στην άλλη, να γίνουμε έμπειροι «βουνίσιοι», σε αυτό το άρθρο θα μάθουμε μερικά επίσης βασικά πράγματα στο δυσκολότερο ίσως κομμάτι της ορεινής ποδηλασίας: Το στρίψιμο.

1. Κοιτάζουμε προς την έξοδο της στροφής

MTB – Τεχνικές για να στρίβουμε καλύτερα

Η καλή τεχνική στροφών ξεκινά με την πρόβλεψη, με το που δηλαδή θέλουμε να πάμε.

Στην αρχή της στροφής, κοιτάζουμε την κορυφή της (το μέσον της) και το εσωτερικό. Στη συνέχεια, μόλις αρχίσουμε να στρίβουμε, ψάχνουμε την έξοδο της στροφής, αναμένοντας τι θα ακολουθήσει.

Όσο πιο γρήγορα πηγαίνουμε, τόσο περισσότερο πρέπει να κοιτάζουμε μπροστά. Ακούγεται απλό, αλλά είναι εκπληκτικό το πόσο εύκολο είναι (σχεδόν υποβλητικό) να κοιτάμε τον εμπρός τροχό μας και να βρεθούμε προς εκπλήξεως πιο κάτω στο μονοπάτι.

2. Φρένο πριν, όχι κατά τη διάρκεια

Τα ελαστικά έχουν την μεγαλύτερη δυνατή πρόσφυση όταν περιστρέφονται και δεν ολισθαίνουν. Άρα, ενώ φαίνεται εντυπωσιακό να φρενάρουμε, κλειδώνοντας τον πίσω τροχό, δεν είναι αποδοτικό.

Αντί να φρενάρουμε δυνατά στο μέσο της στροφής, καλύτερα να το κάνουμε πριν η στροφή ξεκινήσει. Αυτό θα βοηθήσει ώστε τα ελαστικά να μην μπλοκάρουν και να μας φέρουν γρήγορα (και με ασφάλεια) μέσα στην στροφή. Θυμηθείτε ότι το αποδοτικό στρίψιμο έχει να κάνει με την ταχύτητα εξόδου, όχι την ταχύτητα εισόδου.

3. Φρένο κατά τη διάρκεια (εξαίρεση)

Η μόνη τέτοια περίπτωση είναι όταν βρεθούμε ξαφνικά μπροστά σε μια απότομη, κλειστή στροφή. Εκεί, δεν θα προλάβουμε να μειώσουμε αρκετά την ταχύτητα μας με τον κλασικό τρόπο.

Οπότε, αφήνουμε το εμπρός φρένο ώστε ο τροχός να βρει πρόσφυση κατά τη στροφή, και συνεχίζουμε να φρενάρουμε με το πίσω φρένο. Σαν συνέπεια, θα στρίβουμε, με το πίσω λάστιχο μπλοκαρισμένο.

Ίσως φαίνεται δύσκολη τεχνική, αλλά όπως τα περισσότερα πράγματα θέλει απλά λίγη προπόνηση.

4. Χαμηλώνουμε το κέντρο βάρους

Όσο περισσότερο χαμηλώνουμε το κέντρο βάρους μας, τόσο πιο γρήγορα θα κινηθούμε μέσα στην στροφή. Χρειαζόμαστε μια μικρή κλίση στα γόνατα και στα χέρια μας, ενώ μεταφέρουμε το βάρος μας στο εξωτερικό πόδι μας.

Αυτό θα κάνει μια τεράστια διαφορά στην σταθερότητα και έλεγχο μέσα στην στροφή.

5. Κατανέμουμε το βάρος μας 50/50

Ενώ είμαστε μέσα στην στροφή, εκτός σέλας με κλίση σε γόνατα και χέρια, πρέπει να ισορροπούμε το βάρος μας μεταξύ των τροχών. Ιδανικά, θέλουμε κάθε τροχός να φορτίζεται το ίδιο. Άρα προσπαθούμε για μια κατανομή του βάρους μας 50/50, όσο φυσικά αυτό είναι δυνατόν. Έτσι, εξασφαλίζουμε ότι και οι δύο τροχοί μας έχουν το ίδιο ποσοστό πρόσφυσης.

Αν κάνουμε το λάθος και μετακινήσουμε το σώμα μας προς ένα τροχό π.χ. τον πίσω, τότε ο εμπρός θα αποφορτιστεί και θα χάσει πρόσφυση. Ως συνέπεια, θα αρχίσει να γλιστράει προς το εξωτερικό και θα χάσουμε τη στροφή μας.

Ξεκινάμε να δοκιμάζουμε την τεχνική αυτή, σε επίπεδες ανοικτές στροφές με μικρή ταχύτητα. Όσο βελτιωνόμαστε, μπορούμε να αυξάνουμε σταδιακά την ταχύτητα μας.

6. Αλλαγή ταχύτητας πριν, όχι μετά

Με καλή τεχνική, θα μπορέσουμε (με τον καιρό), να βγαίνουμε από στροφές, μεταφέροντας επιπλέον ταχύτητα. Όμως μπορούμε πάλι να έχουμε πρόβλημα, αν ξεχάσουμε να αλλάξουμε ταχύτητα πριν.

Είναι ένα από τα κλασικά λάθη: Ερχόμενοι δυνατά σε μια στροφή, ξεχνάμε να κατεβάσουμε, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να εκμεταλλευτούμε την ταχύτητα εξόδου μας. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε μείνει με «βαρύτερη» σχέση και κάποιος που έχει προνοήσει, θα μας προσπεράσει εκείνη τη στιγμή.

7. Βάζουμε βάρος στο εξωτερικό του πεντάλ

Μόλις βρεθούμε μέσα στη στροφή, είναι σημαντικό να μεταφέρουμε το βάρος μας στο εξωτερικό πεντάλ. Αυτό έχει δύο οφέλη: Πρώτον, βοηθάει όπως είπαμε παραπάνω στην φόρτιση των ελαστικών, άρα και στην μεγαλύτερη πρόσφυση τους.

Δεύτερον, θα μας βοηθήσει στην περίπτωση που η στροφή δεν έχει την ίδια κλίση, αλλά γίνεται σταδιακά απότομη. Σε αυτήν την περίπτωση, αυξάνουμε την κλίση του ποδηλάτου, ρίχνοντας περισσότερο το βάρος στο εξωτερικό της στροφής, αναγκάζοντας το ποδήλατο να στρίψει αυτόματα.

Οι παραπάνω τεχνικές απαιτούν από εμάς διαρκή επανάληψη, ώστε να γίνουν δεύτερη φύση μας. Άλλωστε αυτή είναι και η μισή διασκέδαση…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Ο Peter Sagan δεν συμμετέχει στο Strade Bianche 2021

Δεν θα υπάρξει εκκίνηση στο Strade Bianche αυτό το Σαββατοκύριακο, για τον Peter Sagan. Οι…