Για ορισμένους αναβάτες, ειδικά αθλητές, η γοητεία των τροχών από ανθρακόνημα είναι σχεδόν ακαταμάχητη. Οι επαγγελματίες αθλητές αγωνίζονται με αυτούς όλη την ώρα και τα αποτελέσματα από δοκιμές σε αεροδυναμική σήραγγα, τείνουν να υποσχεθούν σημαντική εξοικονόμηση χρόνου και ενέργειας.

Αλλά αυτό σημαίνει ότι ένα σετ τροχών από ανθρακόνημα προσφέρει  ανάλογη αξία, σε σχέση με το κόστος τους;

Με ένα οδηγό τριών άρθρων, θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε το παραπάνω ερώτημα, αναλύοντας ξεχωριστούς τομείς των τροχών από ανθρακόνημα.

Αύξηση της αγοράς

Τα τελευταία χρόνια, ο ενθουσιασμός των καταναλωτών, έχει να κάνει και με την εξέλιξη των εργοστασιακών τροχών. Όταν κάποτε ένας τροχός έπρεπε να συναρμολογηθεί προτού ο αγοραστής μπορούσε να δει το τελικό προϊόν, τώρα υπάρχουν δεκάδες έτοιμα προς χρήση προϊόντα σε μια σειρά τιμών με λεπτομερείς προδιαγραφές που μπορούν εύκολα να συγκριθούν.

Εν ολίγοις, η αναβάθμιση ενός σετ τροχών, έχει γίνει ευκολότερη και πιο βολική από ποτέ.

Καθισμένος στην κορυφή αυτής της αγοράς, όπως ένας εξωτικός πολύτιμος λίθος, είναι ο τροχός από ανθρακόνημα, η τελική αναβάθμιση που υπόσχεται να ενισχύσει τη δύναμη και την απόδοση μας ως ποδηλάτες. Αυτά τα οφέλη παρουσιάζουν σημαντικό κόστος, ωστόσο η αγορά τροχών από ανθρακόνημα, έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, ίσως υπερβαίνοντας την αγορά τροχών κατώτερης τιμής.

Υπήρξε μια λεπτή στροφή στην αγορά τροχού από ανθρακόνημα τα τελευταία χρόνια όμως. Στο παρελθόν, οι κατασκευαστές δικαιολογούσαν την τεράστια τιμολόγηση αυτών των τροχών, με βάση το κόστος της πρώτης ύλης και το ποσό της έρευνας και ανάπτυξης που απαιτήθηκε για τη δημιουργία ενός μοντέλου αιχμής.

Ωστόσο, η άνοδος της ασιατικής παραγωγής κατά την τελευταία δεκαετία και η αναπόφευκτη διασπορά της τεχνολογίας, οδήγησε σε πολλαπλασιασμό στις μικρές εταιρίες κατασκευής τροχών από ανθρακόνημα και σε προϊόντα χαμηλότερων τιμών.

Τώρα υπάρχει περιθώριο για να αναρωτηθούμε αν η βιομηχανία θα μπορούσε να εγκαταλείψει το αλουμίνιο για τους τροχούς, με τον ίδιο τρόπο που το αλουμίνιο εγκαταλείφθηκε για πλαίσια.

Αν και φαίνεται απίθανο, πόσοι ποδηλάτες θα είχαν προβλέψει την επερχόμενη κυριαρχία των πλαισίων από άνθρακα πριν από 20 χρόνια, όταν το υλικό ήταν υπερβολικά ακριβό, χωρίς εγγυήσεις και μάλιστα αναξιόπιστο;


Η εξέλιξη της αγοράς

 Τα οφέλη των σύνθετων υλικών άνθρακα είναι ευρέως γνωστά, όπου το χαμηλό βάρος και η υψηλή αντοχή του υλικού αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία της δημοτικότητας του. Πράγματι, η εισαγωγή στεφανιών από σύνθετα υλικά κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990, προκάλεσε σημαντικό άλμα προς τα εμπρός για τον σχεδιασμό και την κατασκευή τροχών.

Ας αναλογιστούμε τους τροχούς Shamal της Campagnolo από τα μέσα της δεκαετίας του ’90: Τα στεφάνια αλουμινίου ήταν περίπου 40 χιλιοστά ψηλά και το ζευγάρι ζύγιζε σχεδόν 2 κιλά (1.980 γραμμάρια), ωστόσο θεωρούνταν μια σημαντική ανακάλυψη στον αεροδυναμικό σχεδιασμό. Αντιθέτως, η εκδοχή με σύνθετα υλικά των τροχών αυτών, επωφελήθηκε αμέσως από την εξοικονόμηση βάρους 300 γραμμάριων.

Είκοσι χρόνια αργότερα, οι τροχοί από ανθρακόνημα έχουν πλέον ψηλότερα στεφάνια και μπορούν να ζυγίζουν λιγότερο από 1.500 γραμμάρια (ειδικά εκείνοι για ελαστικά tubular) ενώ οι ελαφρύτεροι τροχοί είναι πολύ κάτω από 1.000 γραμμάρια.

Προτερήματα τροχών από σύνθετα υλικά

Η εντυπωσιακή αναλογία ακαμψίας προς βάρος για τα σύνθετα υλικά σημαίνει ότι ακόμη και για ένα κλάσμα του βάρους, οι τροχοί από ανθρακόνημα ταιριάζουν εύκολα (και συχνά υπερβαίνουν) την απόδοση των ισοδυνάμων τροχών αλουμινίου, όσον αφορά την πλευρική και την ακτινική ακαμψία.

Ταυτόχρονα, τα σύνθετα υλικά παρέχουν τεράστια ελευθερία στο καλούπι του τελικού προϊόντος και οι κατασκευαστές έχουν καταφέρει να τελειοποιήσουν το τελικό προϊόν, με τρόπο που ποτέ δεν ήταν δυνατό για το αλουμίνιο.

Το αρχικό σχήμα αεροδυναμικής σχήματος V που χρησιμοποιούσαν οι Shamal ήταν αεροδυναμικά σωστό. Όμως, ένας λόγος για την πρώιμη δημοτικότητά του ήταν ότι ήταν σχετικά εύκολο να κατασκευαστεί από αλουμίνιο. Η πρωτοποριακή εργασία που πραγματοποίησαν οι Hed και Zipp σε όλη τη δεκαετία του ’90 σύντομα απέδειξε ότι ένα ευρύτερο και ελλειπτικό προφίλ ήταν αεροδυναμικά ανώτερο. Το πρόβλημα ήταν ότι η κατασκευή του στεφανιού τελικά εξαρτιόταν από την εισαγωγή σύνθετων υλικών.

Πλέον, τέτοιες κατασκευαστικές προκλήσεις έχουν κατακτηθεί και τα ελλειπτικά (toroidal) προφίλ στεφανιού έχουν γίνει πανταχού παρόντα. Οι αεροδυναμικές επιδόσεις έχουν μετατραπεί σε εμπόρευμα στην αγορά και τα αποτελέσματα από τη δοκιμή αεροδυναμικής σήραγγας (και σε μικρότερο βαθμό από την υπολογιστική ρευστότητα) είναι πλέον συνηθισμένα, είτε σε δημοσιευμένες λευκές βίβλους είτε μέσω ανεξάρτητων δοκιμών είτε βάσει ισχυρισμών κατασκευαστή.

Οι καταναλωτές, που επιθυμούν να μεγιστοποιήσουν τα οριακά κέρδη τους, μπορούν να σταθμίσουν τα δεδομένα σχετικά με την οπισθέλκουσα των διαφορετικών σχεδίων στεφανιού ή τροχού. Μαζί σταθμίζουν και άλλες προδιαγραφές (όπως το βάρος και την εμφάνιση) όταν αποφασίζουν για ένα νέο σετ τροχών από ανθρακόνημα.

Τροχοί μικρών ετικετών

Όλο και περισσότερο όμως, η τιμή τέτοιων τροχών μειώνεται, όχι επειδή οι βασικές μάρκες όπως η Zipp και η Enve έχουν χαμηλώσει τις τιμές, αλλά λόγω της διάδοσης μικρών ετικετών τροχών.

Αντί να εγκαθιστούν τις δικές τους εγκαταστάσεις παραγωγής, αυτές οι εμπορικές εταιρίες συνήθως συνεργάζονται με ασιατικούς κατασκευαστές χαμηλού κόστους για την προμήθεια στεφανιών και / ή τροχών. Παρόλο που τα προϊόντα αυτά είναι κάπως γενικά, συχνά ταιριάζουν με το βάρος και τις επιδόσεις των καθιερωμένων εμπορικών σημάτων.

Παράλληλα οι τροχοί αυτοί προβάλλονται με γνώμονα την χαμηλή τιμή, παρέχοντας στους καταναλωτές περισσότερες επιλογές και επιπλέον ανταγωνισμό στην αγορά.

Φυσικά ο κανόνας έχει και τις εξαιρέσεις του. Υπάρχουν μικρές εταιρίες που εξελίσουν τα δικά τους στεφάνια και κέντρα, κατασκευάζοντας τροχούς εφάμιλλης αξιοπιστίας και αισθητικής, με τις επώνυμες εταιρείες.

Συμπέρασμα

Έτσι, είναι δίκαιο να πούμε ότι η αξία ενός σετ τροχών από ανθρακόνημα, έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια απλώς και μόνο λόγω της πτώσης των τιμών.

Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένα μειονεκτήματα σε τροχούς από σύνθετα υλικά, που κάθε υποψήφιος αγοραστής πρέπει να εξετάσει.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Ποιος είναι ο πιο ενοχλητικός τύπος ποδηλάτη;

Είναι πλέον κοινή γνώση, ότι όλοι όσοι ποδηλατούν, δεν έχουν απαραίτητα τους σωστούς τρόπο…