Η Dura-Ace είναι η ναυαρχίδα της Shimano, του Ιαπωνικού (τώρα πολυεθνικού) κατασκευαστή εξαρτημάτων για ποδηλασία.

Παραθέτουμε ολόκληρη την ιστορία και εξέλιξη της φημισμένης πλέον σειράς μετάδοσης.

1973 – Η πρώτη έκδοση της Dura-Ace

Η ιστορία αρχίζει το 1973, το ίδιο έτος που τέθηκε σε παραγωγή η σειρά Campagnolo Super Record. Η πρώτη Dura-Ace κατασκευάστηκε από αλουμίνιο. Ήταν η πρώτη προσπάθεια της Shimano στο εξιδειδικευμένο κοινό των επαγγελματιών αθλητών, όπου επί χρόνια κυριαρχούσε η Campagnolo.

Υπήρχαν δύο τύποι πίσω σασμάν (κοντό κλουβί, συμβατό με 28 δόντια και μακρύ κλουβί, συμβατό με 34 δόντια). Οι δισκοβραχίονες ήταν 39/52 165 mm, 45/54 165 mm, 39/52 170 mm και 45/54 170 mm.

Το μοντέλο “pro” είχε επιλογές 5/6 ταχυτήτων, ενώ το “touring” μοντέλο ήταν 5-ταχυτήτων.

1976 – Dura-Ace 10

Ήταν μια σειρά που χρησιμοποιούσε αλυσίδα βήματος 10 χιλιοστών. Σχεδόν όλες οι αλυσίδες ποδηλάτων είχαν ύψος μισής ίντσας, έτσι τα κέντρα των ακίδων ήταν μισή ίντσα ή 12,7 χιλιοστά. Η Dura-Ace 10, χρησιμοποίησε μια «χαμηλότερη» αλυσίδα και κατά συνέπεια μικρότερα φύλλα στο δισκοβραχίονα και γρανάζια – ο αριθμός των δοντιών ήταν ο ίδιος, αλλά ήταν πιο κοντά μεταξύ τους.

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα ήταν το μικρότερο βάρος και τελικά, σύμφωνα με το μύθο, η ιαπωνική ομοσπονδία του Κερίν απέρριψε τον εξοπλισμό πίστας των 10 χιλιοστών, επειδή θα μπορούσε να δώσει αδικαιολόγητο πλεονέκτημα σε μερικούς αναβάτες.

1977 – Dura-Ace 7100

Ήταν η δεύτερη γενιά Dura-Ace. Ήταν λίγο διαφορετική από τα τμήματα της πρώτης γενιάς. Οι βραχίονες ήταν ίδιοι αλλά τα φύλλα διαφορετικά και χρησιμοποιούσαν κανονικό σπείρωμα πεντάλ.

1978 – Dura-Ace EX 7200

Η Dura-Ace EX 7200 εισήγαγε την ιδέα της Shimano EX ως σχεδιασμό βελτιστοποιημένο για τη (τότε ριζοσπαστική) ιδέα της χρήσης 6 ταχυτήτων, ιδιαίτερα με τα νέα ελεύθερα των τροχών.

1980 – Dura-Ace AX 7300

Η σειρά ήταν ειδικά σχεδιασμένη για να είναι αεροδυναμική.

Παρά το γεγονός ότι ήταν μια εμπορική καταστροφή (η σειρά Dura-Ace δεν ήταν πραγματικά επιτυχημένη μέχρι την εισαγωγή του “Shimano Index System – SIS” το 1984), το AX 7300 είναι αναμφισβήτητα ένας από τους βασικούς λίθους της τρέχουσας επιτυχίας της Shimano.

Ανάγκασε τους υπόλοιπους κατασκευαστές να επανασχεδιάσουν τις δικές τους σειρές μετάδοσης, ενσωματώνοντας “αεροδυναμικά” στοιχεία.

1984 – σειρά Dura-Ace 7400 με το Αριθμημένο Σύστημα (SIS)

Το 1984, η Shimano εισήγαγε την Dura-Ace S.I.S. (Shimano Indexing System), το πρώτο επιτυχημένο αριθμημένο σύστημα μετατόπισης στην ιστορία της ποδηλασίας. Ήταν ένα 6-τάχυτο αριθμημένο (στη συνέχεια 7 και 8 ταχυτήτων με τις νέες εκδόσεις) σύστημα στις μανέτες.

1988 – Η πρώτη νίκη σε μεγάλο Γύρο (Giro d’Italia)

Το 1988, ο Andy Hampsten (Seven-Eleven Team) κέρδισε το Giro d’Italia χρησιμοποιώντας την σειρά Dura-Ace.

1990 – σειρά Dura-Ace 7400 με μοχλούς διπλού ελέγχου


Ο μοχλός διπλού ελέγχου ενσωματώνει τον μηχανισμό αλλαγής ταχυτήτων στην μανέτα, επιτρέποντας την αλλαγή ταχύτητας χωρίς να αφαιρούμε τα χέρια από το τιμόνι.

1993 – Dura-Ace 7410

Ήταν στην πραγματικότητα η τελευταία της σειράς Dura-Ace 7400, αλλά ήταν αρκετό για μια απόκλιση από την αρχική σειρά 7400 που πολλές πηγές τη δίνουν ως ξεχωριστή ομάδα.

1996 – Dura-Ace 7700

Μια ανασκόπηση για την DA 7700 : «Κυριαρχώντας από το 1996 ως το 2004 ως κορυφαίο σύνολο ομάδων της Shimano, είναι αμφίβολο ότι η DA 7700 στερείται της τεχνολογικής γροθιάς για να ξεχωρίζει από την πρωτοποριακή DA 7400 ή εξαιρετικά εκλεπτυσμένη DA 7800. Ήταν ένας τρόπος μείωσης του κενού  9 ταχυτήτων μεταξύ των δύο».

1998 – 25η επέτειος της Dura-Ace

Αυτή η σειρά είναι μια ειδική Dura-Ace κυκλοφόρησε σε εορτασμό 25 ετών από την εισαγωγή της στην αγορά.

1999 – Η πρώτη (τώρα ακυρωμένη) νίκη του Tour de France

Ο Lance Armstrong της Αμερικανικής US Postal κέρδισε το Tour de France του 1999 με τη χρήση της Dura-Ace 7700, αλλά ο Αμερικανικός Οργανισμός Αντί-Ντόπινγκ (USADA) ακύρωσε τη νίκη του.

2004 – Dura-Ace 7800

Τα στοιχεία Dura-Ace 7800 αναπτύχθηκαν με το μότο «Για την 100% απόδοση μετάδοσης». Αυτή η σειρά είχε κασέτα 10 γραναζιών, βραχίονες HOLLOWTECH Ⅱ, εργονομικές μανέτες διπλού χειρισμού και άλλα εξαρτήματα υψηλότερης απόδοσης. Ήταν η πρώτη σειρά 10 ταχυτήτων της αγοράς.

2007 – Η πρώτη (μη ακυρωμένη) νίκη του Tour de France

Ο Alberto Contador, ο Ισπανός αναβάτης της ομάδας του Discovery Channel, κέρδισε το Tour de France 2007 χρησιμοποιώντας τη σειρά Dura-Ace 7800. Τώρα (2016) η  Shimano έχει συνολικά 7 νίκες στο Tour de France.

2008 – Dura-Ace 7900

Τα στοιχεία της σειράς 7900 αναπτύχθηκαν με το μότο «Εξέλιξης της τελειότητας».

Το σασμάν κάλυπτε πλήρως το καλώδιο αλλαγής ταχυτήτων. Ο δισκοβραχίονας είχε το σύστημα HOLLOWGRIDE εκτός από HOLLOWTECH Ⅱ. Όλα τα άλλα εξαρτήματα εξετάστηκαν επίσης για βέλτιστο σχεδιασμό. Το βάρος μειώθηκε από 2181 γραμμάρια (DA 7800) σε 2052 γραμμάρια (DA 7900).

2009 – Dura-Ace Di2 (ηλεκτρονική)

Το 2009 ήταν η χρονιά που η Shimano αποκάλυψε το σύστημα ηλεκτρονικής μετάδοσης DURA-ACE 7970. Εισήχθη στη Dura-Ace μια νέα τεχνολογία που ονομάζεται “Digital Integrated Intelligence” (ή Di2 για σύντομο χρονικό διάστημα).

2012 – Dura-Ace 9000 (11 ταχυτήτων)

Χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν ένα δισκοβραχίονα με τέσσερις βραχίονες, το νέο σύστημα φρένων SLR-EV και ένα νέο σύστημα 11 ταχυτήτων. Η 9000 είναι μηχανική και η 9070 ηλεκτρονική (Di2).

2016 – Dura-Ace R9100 / R9150

Οι σειρές Dura-Ace R9100 (μηχανική) και R9150 (ηλεκτρονική) ήρθαν με ενσωματωμένο βατόμετρο, τα πρώτα υδραυλικά δισκόφρενα Dura-Ace, καθώς και την επιλογή συγχρονισμένου εμπρός και πίσω σασμάν.

Ένα άλλο σημείο αλλαγής είναι το μεγαλύτερο μέγεθος των κασετών. Τώρα η σειρά προσφέρει μια κασέτα 11-30 δοντιών.

2017 – Η Dura-Ace κυριάρχησε στον Γύρο Γαλλίας

Για πρώτη φορά στην ιστορία της Dura-Ace, στο Tour de France, οι ομάδες που χρησιμοποιούν την σειρά, κέρδισαν κάθε εταπ και φανέλα.

Συνολικά 17 ομάδες χρησιμοποίησαν την Shimano, 3 ομάδες χρησιμοποίησαν την Campagnolo και μόνο 2 ομάδες χρησιμοποίησαν την SRAM.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Προσωπικό προπονητικό πλάνο ΙΙ – Εβδομάδα προπόνησης

Κάθε ποδηλάτης που ξεκινάει πιο σοβαρά την προπόνηση έχει πιθανότατα ένα προπονητικό πλάνο…