Η Shimano Dura-Ace προορίζεται να είναι η καλύτερη σειρά που μπορούμε να αγοράσουμε. Σχεδιασμένη για να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των επαγγελματιών, το όνομα Dura-Ace έχει τη φήμη ως κορυφαία σειρά μετάδοσης και το τελευταίο της μοντέλο είναι το R9100.

Σε αυτό το άρθρο εξετάζουμε την μηχανική έκδοση – Dura-Ace R9100. Αργότερα θα εξετάσουμε την ηλεκτρονική Shimano Dura-Ace Di2 R9150.

Τι νέο υπάρχει;

Το πρώτο και το πιο εντυπωσιακό πράγμα για το Shimano Dura-Ace R9100 είναι χωρίς αμφιβολία η αισθητική.

Έχει ξεπεραστεί το παλιό σχήμα και το ασημί και μαύρο φινίρισμα που κοσμούσαν την Shimano Dura-Ace 9000. Στη θέση του είναι ένα μεταλλικό μαύρο φινίρισμα που σκιάζει απαλά στο γκρίζο.

Οι γωνίες και τα άκρα είναι πολύ πιο έντονα, κάτι που είναι ιδιαίτερα εμφανές στο πίσω ντεραγιέ.

Ο προηγούμενος πίσω μηχανισμός μικρού κλουβιού (short cage) εξυπηρετούσε μέχρι και 28αρες κασέτες.  Όμως πολλοί επαγγελματίες αναβάτες τοποθετούσαν συνήθως μεγαλύτερες κασέτες. Για το σκοπό αυτό, το νέο ντεραγιέ μπορεί πλέον να εξυπηρετήσει μέχρι και 30αρα κασέτα, που είναι συνήθως η μεγαλύτερη που οι επαγγελματίες χρησιμοποιούν.

Μηχανική

Όσον αφορά τη μηχανική, ο νέος οπίσθιος μηχανισμός κίνησης πιθανότατα περιγράφεται καλύτερα ως μια έκδοση μικρού κλουβιού για ένα πίσω ντεραγιέ τύπου XTR για ποδήλατα βουνού.

Το σύστημα αυτό συμβάλλει στο μικρότερο διάκενο μεταξύ του πάνω μικρού τροχού και της κασέτας, σε όλες τις σχέσεις, άσχετα αν εμπρός έχουμε (ή όχι) δίσκο.

Επιπρόσθετα, το νέο πίσω ντεραγιέ είναι τοποθετημένο πιο κοντά στον τροχό, για έξτρα προστασία από πτώσεις.

Πώς αποδίδει;

Η ρύθμιση είναι σημαντικά διαφορετική από την προηγούμενη έκδοση. Ευτυχώς, η Shimano διαθέτει εκτεταμένα και λεπτομερή εγχειρίδια υπηρεσιών διαθέσιμα στο διαδίκτυο, τα οποία μπορούμε να συμβουλευτούμε δωρεάν.

Οι ανοχές και το επίπεδο ακρίβειας είναι, όπως και ένα ελβετικό ρολόι, εντυπωσιακά υψηλό που αυτό να έχει ως αποτέλεσμα τη βέλτιστη απόδοση.

Παρόλο που είναι πιο περίπλοκο, το σύστημα αυτό έχει ορισμένα βασικά πλεονεκτήματα.

Πρώτον, το εμπρός ντεραγιέ ρυθμίζει τώρα τη γωνία προσέγγισης της ντίζας, η οποία μπορεί να ποικίλει ανάλογα με το πλαίσιο μας. Προηγουμένως, η απόδοση των αλλαγών εμπρός, θα μπορούσε να επηρεαστεί από τη γωνία εισόδου της ντίζας, κάτω από τη μεσαία τριβή.

Δεύτερον, υπάρχει επίσης ένας ξεχωριστός ρεγουλατόρος, οποίος είναι τώρα ενσωματωμένος στο εμπρός ντεραγιέ. Μπορούμε να το ρυθμίσουμε μέσω μιας μικρής βίδας. Κατά τη ρύθμιση υπάρχει επίσης ένας χρήσιμος μικρός ενσωματωμένος οδηγός στον ρυθμιστή που ευθυγραμμίζεται, όταν έχουμε την τέλεια τάση της ντίζας, ώστε να έχουμε ιδανικές αλλαγές τόσο στο μεγάλο όσο και στο μικρό δίσκο.

Μανέτες και αλλαγές σχέσεων

Η καινούργια Dura-Ace R9100 είναι ελαφρώς καλύτερη από την προγενέστερη σειρά. Η αίσθηση από τις μανέτες είναι πιο ελαφριά, με πολύ ακριβής και απόλυτες αλλαγές. Βέβαια, η βελτίωση είναι πραγματικά οριακή.

Οι κουκούλες από τις μανέτες είναι μικρότερες σε μέγεθος και έχουν νέο σχήμα. Αισθάνονται  πιο άνετα στο χέρι και αν μας αρέσει να ποδηλατούμε χωρίς γάντια, τότε θα μας αρέσει η νέα επιφάνεια επαφής.

Οι αλλαγές στο εμπρός ντεραγιέ είναι εντυπωσιακές. Ακόμα και με φορτίο με μεγάλη ροπή, η αλυσίδα δεν παραπονιέται. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην υψηλή στρεπτική ακαμψία των αλυσίδων Shimano.

Ωστόσο, δεν υπάρχει λειτουργία multishift (κατέβασμα πολλών σχέσεων ταυτόχρονα), όπως υπάρχει στις κορυφαίες σειρές της Campagnolo.

Επίσης, δεν υπάρχει επίσης λειτουργία auto trim (αυτόματης ρύθμισης), όπως στη σειρά SRAM Red 22. Παρόλα αυτά, η ρύθμιση στην νέα R9000 λειτουργεί άψογα.

Βάρος

Αν και στην ποδηλασία, το βάρος είναι σημαντικός παράγοντας, από ένα σημείο και μετά, τα εξαρτήματα παύουν να γίνονται ελαφρύτερα.

Ο Tim Gerrits, επικεφαλής της ανάπτυξης προϊόντων της Shimano, δήλωσε: «Στη Shimano δεν πρόκειται ποτέ να θέσουμε σε κίνδυνο την απόδοση της μετάδοσης και των αλλαγών σχέσεων».

Φρένα

Η Shimano θέλει η Dura-Ace να είναι το καλύτερο προϊόν και δεν θα «ελαφρώσει» κάποιο ανταλλακτικό, αν έχει λιγότερες επιδόσεις. Εν προκειμένω, για τα φρένα, τα η Shimano ισχυρίζεται ότι είναι 43% πιο άκαμπτα από την προηγούμενη έκδοση.

Η βελτίωση των φρένων είναι ευπρόσδεκτη και αξιοσημείωτη – η μονή δαγκάνα παράγει περισσότερη δύναμη και ακαμψία.

Το βασικό μήνυμα εδώ είναι ότι η Shimano ήθελε να βελτιώσει τα φρένα και για να το κάνει αυτό, το βάρος έχει ελαφρώς αυξηθεί. Τα νέα φρένα προσφέρουν επίσης αυξημένη απόσταση για ελαστικά 28 mm.

Το πλήρες βάρος της σειράς είναι 2.007 γραμμάρια (χωρίς ντίζες), 9 γραμμάρια (!) μόνο πιο ελαφριά από την προηγούμενη Dura-Ace 9000.

Τιμή Shimano Dura-Ace R9100

Παρόλο που είναι μια κορυφαία σειρά, η μηχανική Dura-Ace παραμένει ουσιαστικά φθηνότερη από την Campagnolo Super Record, ενώ είναι ακριβότερη από τη SRAM Red 22.

Ωστόσο, ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός της Shimano Dura-Ace R9100 είναι πιθανό η Shimano Ultegra Di2.

Με μια ελάχιστη «ποινή» βάρους, μπορούμε να έχουμε ηλεκτρονικές αλλαγές και γλιτώνοντας αρκετά χρήματα.

Η Di2 υπήρξε ένα τεράστιο τεχνολογικό άλμα και μόλις την χρησιμοποιήσετε, δεν υπάρχει επιστροφή. Ακόμη και με τις βελτιώσεις που έγιναν στη μηχανική μετατόπιση, η Di2, ακόμα και στο επίπεδο Ultegra, παραμένει ανώτερη.

Η Dura-Ace είναι πάντα ακριβή, αλλά πρέπει να θυμάστε ότι αποτελεί τη ναυαρχίδα της Shimano. Η τελική τιμή της είναι στα 2.145 €

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Brevet Καστοριάς 2022 – Χωριά της Λήθης Βίντεο

Το βίντεο στα εγκαταλελειμμένα χωριά που διασχίζει η διαδρομή του φετινού Brevet Καστοριάς…