Έχοντας μόλις αγοράσει το πρώτο μας ποδήλατο και έχοντας κάνει τις πρώτες βόλτες, ένα πλήθος ερωτήσεων κατακλύζει το μυαλό μας, όπως:

  • Κάθε πότε πρέπει να αλλάζουμε σχέσεις;
  • Πώς θα ξέρω αν έχω τη σωστή σχέση;
  • Με ποιόν ρυθμό πρέπει να στροφάρω;
  • Χρειάζομαι μήπως compact δισκοβραχίονα;

Οι ερωτήσεις γύρω από το αντικείμενο των σχέσεων είναι περισσότερες. Οπότε σε αυτό το άρθρο, θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε μερικές από τις βασικές έννοιες:

Επιλογή σχέσεων

Δύναμη έναντι αντοχής

Με μερικές σχέσεις μετάδοσης, μπορεί να αισθανόμαστε ότι κάνουμε πιέσεις σε γυμναστήριο, πιέζοντας με όλη μας την δύναμη. Αυτή είναι η κατηγορία δύναμης.

Με άλλες σχέσεις, νοιώθουν ότι στροφάρουμε πολύ γρήγορα για να κινηθεί το ποδήλατο. Αυτή είναι η κατηγορία αντοχής.

Το μυστικό είναι να κινούμαστε στη μέση και όχι στα άκρα: Να μην στροφάρουμε υπερβολικά, ώστε να κινούμαστε ελάχιστα, αλλά και να μην βάζουμε υπερβολική δύναμη στα πεντάλ, τελειώνοντας πρόωρα τη βόλτα μας.

Το σίγουρο είναι ότι θα πρέπει να βρούμε τον δικό μας μέσο όρο. Δεν μπορούμε να κρίνουμε τι είναι σωστό για εμάς, κοιτώντας τον διπλανό μας.

Επειδή κάποιος μπορεί και στροφάρει δυνατά με δίσκο, δεν σημαίνει ότι κάτι τέτοιο πρέπει να κάνουμε κι’ εμείς. Μπορεί να έχει τελείως διαφορετικούς στόχους από εμάς, περισσότερη δύναμη και/ή πολλά περισσότερα χρόνια στην ποδηλασία δρόμου.

Στροφάρισμα

Το στροφάρισμα είναι βασικά ο ρυθμός πεταλαρίσματος μας. Είναι ο αριθμός των στροφών του δισκοβραχίονα ανά λεπτό (σ.αλ.). Το υψηλό στροφάρισμα υποδηλώνει μια εύκολη σχέση, ενώ μια δυσκολότερη (βαρύτερη) σχέση, υποδηλώνει αργότερο στροφάρισμα.

Για να είμαστε αποτελεσματικοί, θέλουμε το στροφάρισμα που παράγει την περισσότερη δύναμη, και προκαλεί την λιγότερη ένταση στο σώμα. Αλλά αυτό δεν είναι μια απλή φόρμουλα.

Επίσης αυτό που ονομάζεται ιδανικό στροφάρισμα, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται.  Μπορεί να τονίζουμε ότι ιδανικά θα πρέπει να στροφάρουμε με 85-90 στροφές, αλλά το ιδανικό είναι κάτι που εξαρτάται από πολλές παραμέτρους, όπως ο άνεμος, η κλίση, η κούραση μας, η διαχείριση δυνάμεων κ.ο.κ.

Σχέσεις για ανάβαση

Μπορεί να φανεί προφανές ότι εάν ο δρόμος ανηφορίζει, είναι πιθανό να αλλάξουμε ταχύτητα, για να κάνουμε πιο εύκολη την βόλτα μας. Όμως, αυτό δεν πρέπει να είναι ο μοναδικός λόγος….

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις σχέσεις, για να διαφοροποιήσουμε τους μύες που χρησιμοποιούμε, και να αλλάξουμε το στροφάρισμα μας. Έτσι, αλλάζουμε και τον τρόπο που κάνουμε μια συγκεκριμένη ανάβαση.

Συχνά, μένουμε καθισμένοι καθ ‘όλη τη διάρκεια μιας ανάβασης. Γιατί; Επειδή πιστεύουμε ότι αν κάνουμε ορθοπέταλο, θα είμαστε πιο κουρασμένοι.

Όμως, με την κατάλληλη χρήση των σχέσεων, δεν χρειάζεται να συμβαίνει αυτό. Αν κάνουμε το λάθος και επιταχύνουμε, ενώ κάνουμε ορθοπέταλο, τότε θα κουραζόμαστε. Το μυστικό είναι, πριν σηκωθούμε να ανεβάζουμε μία (ή δύο) ταχύτητες. Με αυτόν τον τρόπο, κάνουμε ορθοπέταλο διατηρώντας σταθερή ταχύτητα και είμαστε σε θέση να χρησιμοποιήσουμε το σωματικό μας βάρος για να πεταλάρουμε.

Λάθος αλλαγές και βγάλσιμο αλυσίδας

Μερικές φορές, μπορούμε να κάνουμε μια λάθος αλλαγή και να στροφάρουμε σαν τρελοί ή να βαρύνουν απότομα τα πεντάλ. Κάτι τέτοιο είναι εύκολο να διορθωθεί.

Όμως μια λάθος αλλαγή, που οδηγεί στο να βγει η αλυσίδα μας, είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί. Υπάρχουν μερικές συμβουλές για να το διορθώσουμε, ίσως αποφεύγοντας να λερώσουμε τα χέρια μας.

Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο

Ρύθμιση σχέσεων

Η επιλογή σχέσεων δεν έχει να κάνει μόνο με το πώς αξιοποιούμε αυτές που έχουμε στο ποδήλατο μας. Έχει να κάνει και με τις κατάλληλες επιλογές, ώστε να έχουμε τις σχέσεις που πραγματικά χρειαζόμαστε.

Θυμάμαι όταν πήρα το ποδήλατο μου, έβαλα κατευθείαν compact δισκοβραχίονα (με μεγάλο δίσκο 54 δοντιών και μικρό 34 δοντιών), βγάζοντας τον standard που φορούσε (με 52/39Τ). Η κασέτα του όμως ήταν 12-25Τ, πράγμα που σήμαινε ότι όταν η κλίση ανέβαινε πάνω από το 6-7% άρχισα να υποφέρω.

Τότε βέβαια οι κασέτες έφταναν μέχρι 29 δόντια, ενώ πλέον υπάρχουν κασέτες που κυμαίνονται από 11-21 έως 11-32 δόντια.

Επιλέγουμε λοιπόν τις κατάλληλες σχέσεις για εμάς. Για αρχή είναι καλά να ξεκινήσουμε με compact και μια κασέτα 12-28, ένας συνδυασμός με καλή κλιμάκωση, ακόμα και για αναβάσεις.

Επίλογος

Δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη σχέση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ένα συγκεκριμένο λόφο ή για έναν συγκεκριμένο αναβάτη. Είναι σίγουρα κάτι εξειδικευμένο.

Το θέμα είναι ότι έχουμε πεπερασμένες δυνάμεις πάνω στη σέλα. Αλλά με το σωστό συνδυασμό σχέσεων, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πιο αποδοτικά αυτές τις δυνάμεις.

Καλό ψάξιμο

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

A journey beyond – Βίντεο

Ο Marc Maurer ποδηλάτησε 5600 χλμ, ξεκινώντας από την Κωνσταντινούπολη, διασχίζοντας τον Κ…