Πριν από δέκα χρόνια, ένα νέο σετ δίσκων, που προερχόταν από τον κόσμο της ορεινής ποδηλασίας, έκανε την εμφάνιση του. Είχε λιγότερο όγκο από την κλασσική τριπλέτα και δεν «έσπαζε» τα πόδια στις αναβάσεις: Ήταν ο compact  50/34.

Σιγά σιγά όμως ο συνδυασμός 50/34, αρχίζει να θεωρείται ξεπερασμένος. Οι αθλητές πλέον τον σνομπάρουν, ενώ εκείνοι που τον γνωρίζουν, μεταπηδούν στο semi- compact 52/36.

Δεδομένου ότι εξακολουθεί να αποτελεί πρότυπο εξοπλισμό σε πολλά ποδήλατα – ειδικά εκείνα που έχουν σχεδιαστεί για μεγάλες αποστάσεις (brevet ή grand fondos) – υπάρχει ακόμα μια θέση για τον compact, στη σύγχρονη ποδηλασία;

Ο Joshua Riddle, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων για την Campagnolo, εξηγεί τα πλεονεκτήματα: «Ο δισκοβραχίονας 50/34 βοηθά έναν αναβάτη να διατηρεί υψηλότερο στροφάρισμα, όχι μόνο κατά τις αναβάσεις αλλά και στις επίπεδες διαδρομές».

«Αν κάποιος τοποθετήσει σε αυτόν τον δισκοβραχίονα, για παράδειγμα, μια κασέτα 11-25, για να διατηρήσει την ίδια ταχύτητα, το στροφάρισμα θα ήταν γενικά υψηλότερο σε σύγκριση με τον ίδια κασέτα, αλλά με δίσκους 53/39.»

Οικονομία υψηλού στροφαρίσματος

«Ο υψηλότερος ρυθμός, σε λογικά πλαίσια, τείνει να κουράζει λιγότερο τους μύες, από το να στροφάρεις ένα μεγαλύτερο δίσκο» δηλώνει ο Riddle, «αφήνοντας τον αθλητή πιο φρέσκο, έχοντας καλύψει το ίδιο έδαφος με τον αθλητή που πιέζει σκληρότερα με μεγαλύτερο δίσκο και χαμηλότερο στροφάρισμα».

«Επίσης, επιτρέπει στους λιγότερο δυνατούς αθλητές, να διατηρούν ένα άνετο ρυθμό χωρίς να διασταυρώνουν την αλυσίδα».

Αυτό εκθέτει μία από τις αδυναμίες του συνδυασμού 53/39. Ο Riddle συνεχίζει:

«Ο compact – ή semi- compact 52/36 – επιτρέπει σε έναν αναβάτη που άνετα παράγει μια συγκεκριμένη ισχύ στις 105 στροφές, να το κάνει χωρίς να διασταυρώνει την αλυσίδα, έχοντας τη μικρότερη ταχύτητα στην κασέτα. Αυτό δημιουργεί λιγότερη τριβή και μειώνει τη φθορά στο σύστημα μετάδοσης».

Όπως υποδηλώνει ο Riddle, υπάρχει μια μεσαία λύση.

Η γερμανική εταιρία ποδηλάτου Canyon έχει δημιουργήσει μια τάση για τον συνδυασμό 52/36 – τον οποίο εφαρμόζει σε ολόκληρο το φάσμα των μοντέλων της (με εξαίρεση τα Endurace).

Ισχυρίζεται ότι με ορθολογική επιλογή της κασέτας, μπορεί κανείς να αναπαράγει τις σχέσεις ενός compact, αλλά με πρόσθετη ευελιξία.

Canyon

Ο Nick Allen, διευθυντής μάρκετινγκ της Canyon UK, τονίζει:

«Ο μεγαλύτερος δίσκος των 52 δοντιών αντιστοιχεί περίπου με το βαρύτερο πάτημα ενός τυποποιημένου δίσκου 53 δοντιών, ο οποίος εξαλείφει το παραδοσιακό πρόβλημα του μικρού δίσκου, που περιστρέφεται [υπερβολικά] σε μεγάλες καταβάσεις».

«Επιπλέον, ο μικρότερος δίσκος [36Τ], σε συνδυασμό με μια κασέτα 11-28Τ, αντιστοιχεί περίπου με το μικρό δίσκο ενός compact, με μια κασέτα 11-27T».

«Με τη σχέση 28 πίσω, η απόσταση που καλύπτετε με μία στροφή του δισκοβραχίονα είναι 2,75 μέτρα. Με το δίσκο 34Τ, θα πρέπει να χρησιμοποιείτε 34-27 για να ταξιδέψετε στην ίδια απόσταση».

Για πολλούς από εμάς, μια κασέτα 11-28 κάνει ένα semi-compact δισκοβραχίονα, το πιο προσαρμόσιμο σεταπ. Από την άλλη, για τους φανατικούς ανηφορίστες, μια κασέτα 12-25 θα μιμηθεί αυτή τη διάταξη όταν χρησιμοποιείται με έναν compact 50/34, καθώς επίσης θα επιτρέψει ένα πιο σταθερό ρυθμό κατά την ανάβαση.

Σχεδόν όλες οι μεγάλες εταιρίες ποδηλάτων ακολούθησαν το προβάδισμα της Canyon, προσφέροντας semi- compact μεταδόσεις.

Η Specialized, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί 52/36 σε σχεδόν όλα τα μοντέλα της, εκτός από το εισαγωγικό Allez (το οποίο εξακολουθεί να είναι εξοπλισμένο με 50/34), ενώ τα μοντέλα Foil και Addict της Scott, τρέχουν ένα μείγμα μεταδόσεων.

Η γνώμη μας

Εάν ζούμε μόνιμα στους πρόποδες ενός βουνού, τότε χρειαζόμαστε έναν compact και μια μεγάλη κασέτα πίσω.

Ωστόσο, με μια πολύ ευρύτερη γκάμα επιλογών κασέτας διαθέσιμη τώρα από ό, τι πριν από μια δεκαετία, η λογική επιλογή για τους περισσότερους αθλητές (αλλά και χομπίστες) φαίνεται να είναι ο συνδυασμός 52/36. Φυσικά, μαζί με 2 κασέτες, που ταιριάζουν στις διαφορετικές ανάγκες μας.

Έχουμε επίπεδο αγώνα αυτό το Σαββατοκύριακο; Χρησιμοποιούμε μια 11-23Τ. Θα κάνουμε μια μεγάλη διαδρομή με συνεχείς αναβάσεις; Τότε χρησιμοποιούμε μια κασέτα  11-32Τ.

Nick Allen – UK marketing manager για το Canyon: Ναι

“Όλα τα νέα ποδήλατα της Canyon (με εξαίρεση την σειρά Endurace) χρησιμοποιούν τώρα μετάδοση 52/36, αντί για 50/34 ή 53/39.

Έχουμε την τάση να πάμε υπερβολικά δεμένοι με την παράδοση, οπότε η δοκιμή νέων μορφών είναι αναζωογονητική.

Επιπλέον, επιλέγοντας μια κασέτα μεγάλης εμβέλειας, μπορείτε να μιμηθείτε σχεδόν το στροφάρισμα του 50/34, αν θέλετε”.

Joshua Riddle – Υπεύθυνος PR για την Campagnolo: Όχι

Μετάδοση – Μήπως ήρθε το τέλος του 34Τ;

“Δεν βλέπουμε σύντομα να εξαφανίζεται. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να απομακρυνθεί οποιαδήποτε από τις τρεις επιλογές μετάδοσης, και δεν υπάρχει κανένας λόγος όπου οποιαδήποτε διαμόρφωση θα πρέπει να αντικαταστήσει πλήρως οποιαδήποτε από τις δύο άλλες.

Αν ζείτε κοντά στους Δολομίτες, ίσως είστε καλύτερα με μια επιλογή 50/34».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Μετάβαση από ποδήλατο δρόμου σε ποδήλατο βουνού

Ήρθε λοιπόν η στιγμή, που η επιδίωξη «κάτι διαφορετικού», η παρέα, η περιέργεια για εκείνα…