Η Canyon με το Grail, σκέφτηκε τελείως ριζοσπαστικά. Η εταιρεία καταλαβαίνει ότι η αγορά των ποδηλάτων gravel, δεν είναι πλέον μια παροδική μόδα. Είναι μια εδραιωμένη αγορά, που προσφέρει διασκέδαση στους ποδηλάτες, αλλά και ασφάλεια προσφέροντας ένα τρόπο να μένουμε μακριά από τους οδηγούς αυτοκινήτων.

Η Canyon αποκαλεί το νέο της ποδήλατο Grail (δισκοπότηρο). Το θέμα είναι αν η γερμανική εταιρεία κατάφερε πραγματικά να παράγει ένα ποδήλατο που είναι εξίσου καλό πάνω στο  δρόμο και εκτός δρόμου…

Σύστημα Hover

H Canyon σίγουρα δεν φοβάται τις τολμηρές σχεδιαστικές κινήσεις. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του νέου μοντέλου είναι το τιμόνι Hover Bar, ένα ενιαίο σύνολο ανθρακονήματος, που μοιάζει περισσότερο με μια πτέρυγα διπλής όψης, παρά με τιμόνι ποδηλάτου.

Αν κοιτάξουμε για πρώτη φορά το ποδήλατο, είναι σαν το τιμόνι να επιπλέει στον αέρα. Ο ενσωματωμένος λαιμός συνδέεται με το τιμόνι σε ένα δεύτερο επίπεδο, περίπου στη μέση των drops. Το πάνω μέρος του τιμονιού είναι τώρα ενιαίο, με μια επίπεδη διατομή στη μέση, εκεί που το τιμόνι θα συνδεόταν με το λαιμό.

Η λογική του σχεδιασμού

Οι μηχανικοί της Canyon λένε ότι έφτασαν σε αυτόν τον σχεδιασμό, λόγω του τυπικού παράδοξου λαιμού/τιμονιού: Τα τυποποιημένα τιμόνια είναι πιο άκαμπτα γύρω από τη σύνδεση τους με τον λαιμό, και λιγότερο άκαμπτα στα drops, μια και βρίσκονται πιο μακριά από τον λαιμό – ακριβώς το αντίθετο από ότι θα έπρεπε να συμβαίνει.

Ο μοναδικός σχεδιασμός του Hover Bar αντιστρέφει το παράδοξο, ενώ προσθέτει ένα επιπλέον κομμάτι για να τυλίξουμε τους αντίχειρες, ενώ πιάνουμε τα drops.

Θετικά στοιχεία

Επιπλέον εμπιστοσύνη. Έχοντας ένα επιπλέον επίπεδο, η έξτρα ακαμψία στα drops, μαζί με την καλύτερη γεωμετρία, μας παροτρύνει να είμαστε πιο επιθετικοί στις εκτός δρόμους διαδρομές μας.

Ίσως όμως οι πιο μικροκαμωμένοι αναβάτες ίσως έχουν ένα θέμα με τον σχεδιασμό, αναγκάζοντας τους να «πέφτουν» πιο χαμηλά και να λυγίζουν περισσότερο τους αγκώνες τους.

Άνετη θέση οδήγησης. Το σύστημα παρέχει μια άνετη θέση, ενώ κάνουμε εκτός δρόμου αναβάσεις.

Υπάρχει αρκετό φλεξάρισμα του τιμονιού, το οποίο όμως έρχεται σε μεγαλύτερα τραντάγματα (σε καταβάσεις), ενώ η θέση στα drops δίνει καλύτερο έλεγχο στις αλλαγές πορείας.

Εργονομία. Τα drops έχουν μια κλίση 7,5ο μοίρες. Τίποτα εξωφρενικό, αλλά αρκετό, ενώ στο κάτω μέρος η διατομή έχει σχήμα D. Το όλο σύστημα προσφέρει παραπάνω εργονομία, αν και αυτοί με μεγάλες παλάμες, ίσως χρειάζονταν επιπλέον 15 mm μήκους.

Αρνητικά στοιχεία

Όσο πρωτοποριακό και να  είναι το Hover Bar, έχει κάποιες ελλείψεις.

Επιπλέον βάρος. Η Canyon ισχυρίζεται ένα επιπλέον βάρος 120 γρ., παραπάνω από ένα τυπικό τιμόνι – όχι τεράστια, αλλά όχι και τίποτα.

Χαμηλά στο λαιμό. Η μοναδική γεωμετρία του Hover Bar απαιτεί ένα σημείο ανάρτησης, πολύ χαμηλότερο στην προέκταση του πιρουνιού από το συνηθισμένο.

One size all. Το Grail έρχεται τοποθετημένο (ανάλογα με το μέγεθος πλαισίου) με ένα μήκος λαιμού και ένα μέγεθος τιμονιού. Δεν υπάρχει επιλογή για αλλαγή κατά τη διαδικασία παραγγελίας και η αγορά αντικατάστασης είναι δαπανηρή.Η Canyon το γνωρίζει αυτό, έτσι τα μεγέθη του πλαισίου επιλέχθηκαν για να ταιριάζουν σε ένα “κανονικό” σχήμα και μέγεθος σώματος. Το μεσαίο μέγεθος έχει τιμόνι πλάτους 440 mm και λαιμό 75 mm.

VCLS 2.0

Το άλλο μισό του συστήματος Hover, είναι το αξιόπιστο παλουκόσελο VCLS 2.0 της Canyon, ένα έξυπνο  «ελατήριο» από ανθρακόνημα,  το οποίο λυγίζει πολύ περισσότερο από ένα συμβατικό παλουκόσελο. Ο πλωτός σφιγκτήρας της σέλας επιτρέπει την κλίση της σέλας να παραμένει σταθερή, ενώ το παλουκόσελο φλεξάρει υπό φορτίο.

Ο σφιγκτήρας της σέλας είναι επίσης χαμηλωμένος, επιμηκύνοντας αποτελεσματικά το παλουκόσελο κατά 110 mm και δίνοντάς του περισσότερη ευελιξία.

Μεταξύ του Hover Bar, του παλουκόσελου VCLS 2.0 και των ελαστικών Schwalbe G-One Bite των 40 mm, το σύστημα κάνει αυτό που πρέπει: Εξομαλύνει την διαδικασία, ενώ παρέχει έλεγχο.

Έξτρα πλεονεκτήματα

Ποτήρι λαιμού

Ένας ενσωματωμένος σφιγκτήρας στην κορυφή του πιρουνιού, ασφαλίζει το ποτήρι στη θέση του. Αν αφαιρέσουμε το τιμόνι για συντήρηση ή ρύθμιση ύψους (το οποίο έχει δυνατότητα ρύθμισης 15 mm), το πιρούνι θα παραμείνει στη θέση του.

Ενσωματωμένο σύστημα προστασίας

Το τιμόνι έχει ένα σύστημα που περιορίζει την περιστροφή του σε περίπου 45ο. Θεωρητικά λοιπόν, σε περίπτωση πτώσης, το τιμόνι δεν θα χτυπήσει τον οριζόντιο σωλήνα, καταστρέφοντας τον.

Πολυήμερες διαδρομές

Για τις πολυήμερες αποδράσεις μας – κάτι για το οποίο χρησιμοποιούνται γενικώς τα ποδήλατα gravel- το Hover Bar προσφέρεται για την τοποθέτηση μιας τσάντας τιμονιού, καθώς οι δύο ράβδοι λειτουργούν καλά για να κρατήσουν την τσάντα από υπερβολική αναπήδηση ή πτώση.

Η Canyon έχει συνεργαστεί με την Topeak για να προσφέρει ένα σύνολο τσαντών για το Grail, μαζί με διαφανή αυτοκόλλητα βινυλίου, για να προστατεύουν το χρώμα και το ανθρακόνημα, από τη φθορά όταν τοποθετούνται οι τσάντες.

Άλλα θετικά σημεία, είναι η ενσωματωμένη προστασία στο πλαίσιο, από το χτύπημα της αλυσίδας, καθώς και την εσωτερική δρομολόγηση καλωδίων, η οποία προσφέρει μια «καθαρή» εμφάνιση. Προσθέτοντας στην εμφάνιση, είναι οι δαγκάνες επίπεδης στήριξης, προσαρμοσμένες σε δισκόπλακες 160 mm, ενώ οι άξονες των τροχών έχουν διάμετρο 12 mm και στα δύο άκρα.

Βάρος

Με 830 γρ. για ένα μεσαίο πλαίσιο SLX και 1.040 γρ. για την έκδοση SL, το Grail είναι εντυπωσιακά ελαφρύ για ένα ποδήλατο gravel.

Ένα πλήρως κατασκευασμένο μεσαίου μεγέθους SLX 8.0, με τροχούς Shimano,  Ultegra Di2 και Reynolds Assault ATR Disc Carbon  φτάνει στα 8,2 κιλά. Ακόμα και το βασικό μοντέλο SL έρχεται μόνο στα 8,6 κιλά με το σύνολο των δίσκων Shimano 105 Disc και το DT Swiss C 1800. Το υπόλοιπο εύρος βρίσκεται μεταξύ αυτών των δύο μορφών.

Γεωμετρία

Ο μοναδικός σχεδιασμός του Hover Bar καθιστά άχρηστες τις συνήθεις μετρήσεις, Είτε έτσι είτε αλλιώς, η θέση του τιμονιού βρίσκεται ανάμεσα στην επιθετική σειρά Canyon Ultimate και την Canyon Endurace.

Αυτό που είναι πολύ διαφορετικό είναι το μήκος του μεταξονίου, το οποίο είναι περίπου 40 mm μεγαλύτερο από το Endurace, ώστε να επιτρέψει επιπλέον χώρο για ευρύτερα ελαστικά – μέχρι 42 mm, σύμφωνα με την Canyon. Η γωνία του παλουκόσελου (η κλίση του δλδ σε σχέση με τον δρόμο) είναι ίδια με τα Endurace, σε 73,5ο  για όλα τα μεγέθη, ενώ η γωνία του πιρουνιού είναι πιο χαλαρή (πιο αργή) από τη σειρά Endurace.

Για να επιτύχει μια καθολική ποιότητα οδήγησης σε όλα τα μεγέθη, η Canyon αποφάσισε να κατασκευάσει τα δύο μικρότερα μεγέθη (2XS & XS) γύρω από τροχούς 650B, υποστηρίζοντας ότι ήταν ο μόνος τρόπος να αναπαραχθούν τα ίδια χαρακτηριστικά οδήγησης με τα μεγαλύτερα μεγέθη.

Η βύθιση της μεσαίας τριβής (η βύθιση από το επίπεδο των κέντρων των τροχών) είναι στα 75 mm στα μεγέθη S-2XL και στα 60 mm στα 2XS και XS.

Τιμές και προδιαγραφές

Οι αρχικές τιμές ξεκινούν από  2200 € και φτάνουν με το μοντέλο SLX 8.0 στα 4600 €. Το ποδήλατο έρχεται σε 5 κατηγορίες και 7 μεγέθη, ενώ χρησιμοποιούνται 3 χρωματισμοί:  Storm green, meteor grey, και carbon copper.

Το μοναδικό γυναικείο μοντέλο είναι χτισμένο γύρω από το βασικό μοντέλο SL 7.9, με περιορισμένης κλίμακας μεγέθους XS-M. Έρχεται επίσης σε ένα επιπλέον χρωματισμό copper red.

Η Canyon έχει προχωρήσει με το πλήρες σύστημα Shimano σε κάθε μοντέλο, χωρίς αποκλίσεις. Η κορυφαία σειρά SLX 8.0 χρησιμοποιεί Ultegra Di2 Disc, ενώ τα βασικά μοντέλα έρχονται με Shimano 105 Disc.

Όλα τα μοντέλα έρχονται με compact 50/34T και κασέτα 11-34T, τα οποία δίνουν πολύ μεγάλο εύρος.

Η Canyon θα προσφέρει το Grail CF SLX ως πλαίσιο (συμπεριλαμβανομένου του Hover Bar), περίπου στα 2600 € . Μια έκδοση από αλουμίνιο – που χρησιμοποιεί ένα κανονικό τιμόνι – θα φθάσει αργότερα.

Συμπέρασμα

Τελικά αποτελεί το Grail το Δισκοπότηρο για τις εντός και εκτός δρόμου διαδρομές μας; Όχι πραγματικά.

Σίγουρα καινοτομεί με το σύστημα Hover Bar, το οποίο λύνει μερικά από τα προβλήματα των ποδηλάτων gravel (κατευθυντικότητα, προστασία από συχνές πτώσεις).

Από την άλλη, υπάρχουν μερικά θέματα, όπως η έλλειψη αναμονών για σχάρες φορτώματος, η έλλειψη επιλογών τοποθέτησης για το σύστημα Hover Bar, και το γεγονός ότι μερικοί θα έχουν θέμα βρίσκοντας μια άνετη θέση για τον καρπό/αντίχειρα τους. Περιττό να πούμε ότι η εμφάνιση του Grail, δεν θα είναι για όλους.

Από την άλλη, το Grail αποτελεί ένα διασκεδαστικό ποδήλατο gravel, λίγο διαφορετικό από τα υπόλοιπα σε πρώτη ματιά. Το Hover Bar αντιμετωπίζει μια πρόκληση, την οποία αντιμετωπίζουν όλα τα ποδήλατα του είδους και την λύνει, με ένα μοναδικό και απλό τρόπο.

Χωρίς αμφιβολία, η Canyon καινοτομεί στον σχεδιασμό και τελικά προσφέρει ένα ολοκληρωμένο ποδήλατο gravel με κάτι από το μέλλον…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Strade Bianche 2025 – 3η νίκη για Pogačar

Το Strade Bianche του 2025 έδωσε έναν ακόμη αξέχαστο αγώνα, με τον Tadej Pogačar να εξασφα…