Campagnolo Record & Super Record – Οι 12 ταχύτητες είναι γεγονός!

Ήταν βέβαιο ότι θα συμβεί αργά ή γρήγορα. Η Campagnolo γίνεται η πρώτη μεγάλη εταιρεία που προσθέτει μια κασέτα 12 ταχυτήτων στις μηχανικές εκδόσεις των Super Record  και Record, για εφαρμογές για φρένα και δισκόφρενα.

Γιατί 12 ταχύτητες;

Πριν εξετάσουμε τις λεπτομέρειες, αξίζει να συζητήσουμε για ποιο λόγο η Campagnolo προχώρησε σε 12 ταχύτητες. Η απόφαση της Campagnolo δεν είναι απλώς ένα θέμα ανταγωνισμού, παρόλο που μπορεί να φανεί αυτό αρχικά. Υπάρχει υγιής λογική πίσω από την κίνηση, και ενώ η αλλαγή θα δημιουργήσει αναμφισβήτητα πολύ πονοκέφαλο, τελικά έχει νόημα.

Η Campagnolo πραγματοποίησε το άλμα από το 10 στις 11 ταχύτητες πίσω το 2008. ‘Ήταν τότε που οι compact δισκοβραχίονες (50/34Τ) έγιναν πολύ πιο συνηθισμένοι, ενώ οι σχέσεις σε κασέτες 11-25T ή 11-26T, είχαν αρκετά κενά μεταξύ τους. Έτσι, τα 11 γρανάζια βρέθηκαν γενικά να προσφέρουν καλύτερη κλιμάκωση, για να κρατούν όλοι ευχαριστημένοι.

Αυτές τις μέρες, οι αθλητές χρησιμοποιούν ακόμα μεγαλύτερες σχέσεις. Οι compact είναι στην πραγματικότητα ο κανόνας και εμφανίζονται πλέον και sub compact συνδυασμοί. Οι κασέτες με γρανάζια 28T είναι στάνταρ, ακόμη και σε ποδήλατα υψηλών προδιαγραφών, όπως το τελευταίο S-Works Tarmac SL6 της Specialized και οι κασέτες 11-29T, 11-30T και 11-32T δεν είναι πλέον σπάνια ευρήματα στο δρόμο.

Με αυτό το διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ του μικρότερου και του μεγαλύτερου γραναζιού, η Campagnolo θεώρησε ότι έπρεπε να προστεθεί ακόμα ένα γρανάζι.

«[Με 12 ταχύτητες], δεν υπάρχουν πλέον άλματα στη μετρική εξέλιξη, οπότε ο αθλητής μπορεί πάντα να βρει εκείνο το γλυκό σημείο στην κλιμάκωση», δήλωσε ο διευθυντής Τύπου Campagnolo Joshua Riddle. «Τώρα ακόμη κι εμείς οι θνητοί θα έχουμε τη χαρά των τέλειων αλλαγών όπως οι επαγγελματίες του χτές που χρησιμοποιούσαν 11-23T».

Η Campagnolo θα προσφέρει δύο μόνο επιλογές κασέτας με 12 γρανάζια, με τα νέα σύνολα Super Record και Record – 11-29T και 11-32T. Όμως, παρά τη γενναιόδωρη συνολική εμβέλεια, θα υπάρχουν κενά ενός δοντιού στις πρώτες 7 ταχύτητες, και μόνο ελαφρώς μεγαλύτερα (σε ποσοστά, όχι σε δόντια) μετά από αυτές.

Η Ergopower γίνεται πιο εργονομική

Η Campagnolo έχει βελτιώσει και επανασχεδιάσει τις μανέτες Ergopower αρκετές φορές από την έναρξή τους το 1992. Ενώ, η έκδοση με δισκόφρενα H11 ενσωματώνει τελικά την προσαρμογή της απόστασης, η μηχανική έκδοση παρέμεινε με μόνο δύο επιλογές τοποθέτησης: μεγάλη εμβέλεια και μεγαλύτερη εμβέλεια.

Αυτό τελικά άλλαξε με αυτήν την τελευταία γενιά, η οποία τώρα ενσωματώνει μια σωστή ρύθμιση της απόστασης τόσο για τα φρένα, όσο και για τις ταχύτητες. Και οι δύο μανέτες προσαρμόζονται, δίνοντας στους ποδηλάτες με μικρού μεγέθους παλάμες κάποια αναπάντεχη ανακούφιση. Επίσης, οι μανέτες έχουν μια ελαφριά κλίση προς τα έξω για μια ευκολότερη προσέγγιση.

Όμως, δυστυχώς, οι νέες μανέτες Ergopower Super Record και Record 12 δεν κερδίζουν τη χαμηλή θέση του κουμπιού αντίχειρα από την Potenza και τις ηλεκτρονικές σειρές, η οποία είναι πολύ πιο εύκολη από τα drops.

Η Campagnolo έχει διατηρήσει την ικανότητα πολλαπλών μετατοπίσεων, με μέχρι πέντε downshifts ή τρία upshifts . Επίσης, υπάρχουν τα καλύμματα των μανετών Vari-Cushion για άνετη λαβή.

Η προσπάθεια αλλαγής ταχυτήτων υποτίθεται ότι είναι χαμηλότερη, λόγω της τοποθέτησης νέων καλωδίων που “μειώνουν δραστικά τις τριβές”.


Αναβαθμίζονται τα εμπρός και πίσω ντεραγιέ

Πίσω ντεραγιέ

Το πίσω ντεραγιέ είναι σίγουρα το πιο ριζικά αλλαγμένο από τα δύο. Διαθέτει ένα μακρύτερο σώμα, νέα γεωμετρία και ένα μακρύτερο κλουβί τροχαλίας.

Η Campagnolo καλύπτει όλα τα παραπάνω ως μέρος της τεχνολογίας 3-D Embrace, η οποία έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει την αλυσίδα όχι μόνο να εμπλέξει περισσότερα δόντια κασέτας για πιο αποτελεσματική λειτουργία (και μειωμένη φθορά), αλλά και να βελτιώσει τις αλλαγές, διατηρώντας πιο συνεπή κενά μεταξύ της άνω τροχαλίας (upper pulley) και της κασέτας.

Direct mount, μεγαλύτερες τροχαλίες

Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι η Campagnolo ακολούθησε το προβάδισμα της Shimano για την απευθείας σύνδεση (Direct Mount) του νέου ντεραγιέ. Ένα αλουμινένιο νύχι, θα επιτρέψει την τοποθέτηση σε κανονικά πλαίσια, αλλά η χρήση του Direct Mount, υποτίθεται ότι προσφέρει περισσότερη ακαμψία, για μεγαλύτερη ακρίβεια αλλαγών.

Η Campagnolo χρησιμοποιεί πλέον μεγαλύτερες τροχαλίες 12 δοντιών, με την άνω τροχαλία με ψηλότερα και πιο τετράγωνα δόντια για πιο επιθετικές αλλαγές.  Η κάτω τροχαλία διαθέτει πιο στρογγυλεμένα δόντια για πιο αθόρυβη λειτουργία σε διάφορες γωνίες της αλυσίδας. Επιπλέον, αυτές οι μεγαλύτερες διαμέτρους θα μειώσουν τις τριβές στην αλυσίδα.

Σε αντίθεση με την τρέχουσα γενιά των μηχανικών ντεραγιέ, το νέο Super Record και Record θα έρθει σε ένα ενιαίο μήκος κλουβιού 72,5 mm σχεδιασμένο να λειτουργεί με τις δύο νέες επιλογές κασέτας. Η εσωτερική πλάκα του κλουβιού είναι τώρα λεπτότερη από όσο πριν, για καλύτερη εργονομία.

Εμπρός ντεραγιέ

Οι αλλαγές στον εμπρόσθιο μηχανισμό ταχυτήτων είναι πιο λεπτές οπτικά, αλλά όχι λιγότερο δραματικές όσον αφορά τις λειτουργικές διαφορές.

Ο βραχίονας του καλωδίου είναι μακρύς και όρθιος, πράγμα που μειώνει το βαθμό στον οποίο χρειάζεται να μετακινήσουμε το μοχλό αλλαγής ταχυτήτων. Όμως η Campagnolo έχει τώρα διαχωρίσει τον βραχίονα του μοχλού από την εξωτερική πλάκα παραλληλογράμμου.

«Διαχωρίζεται σε πολλά κομμάτια για να εξασφαλίσει μια πιο αποτελεσματική καμπύλη τροχιάς, η οποία είναι πιο οριζόντια και λιγότερο καμπύλη», δηλώνει ο Joshua Riddle. «Μειώνει επίσης το ποσό της δύναμης που απαιτείται για να πραγματοποιηθεί μια αλλαγή, οπότε υπάρχει λιγότερη κίνηση των χεριών και λιγότερη δύναμη που απαιτείται από το χέρι του αναβάτη».

Νέοι δισκοβραχίονες

Η νέες Record και Super Record διαθέτουν μια διαμόρφωση τεσσάρων βραχιόνων, αλλά με ακόμα πιο ριζοσπαστική αισθητική.

Ο δεξιός βραχίονας είναι τώρα γεμάτος πάνω από τον άξονα, όπου ήταν ανοικτός στην προηγούμενη γενιά. Η Campagnolo λέει ότι το νέο σχήμα είναι “πιο ομαλό” και “πιο αεροδυναμικό” από πριν, αλλά η εμφάνιση σίγουρα χρειάζεται χρόνος μέχρι να το συνηθίσεις. Ο δισκοβραχίονας Super Record γίνεται ακόμη πιο ριζοσπαστικός, με κατασκευή από κοίλο ανθρακόνημα και χυτές ενισχύσεις, γεφυρώνοντας δύο αντίθετα ζεύγη «αραχνών». Αυτό ενισχύει την ακαμψία του δισκοβραχίονα κατά τη διάρκεια ενός σπριντ.

Παραμένει ως έχει το σύστημα Ultra-Torque της Campagnolo, με μια οδοντωτή ζεύξη, που ενώνει τα δύο μισά του άξονα.

Οι δίσκοι έχουν επανασχεδιαστεί με νέα σκληρά ανοδιωμένα τελειώματα, για καλύτερη ανθεκτικότητα και πιο στρογγυλεμένα προφίλ δοντιών στο μικρό δίσκο, για πιο αθόρυβη λειτουργία σε διάφορες γωνίες αλυσίδας.

Όπως και στο παρελθόν, χρησιμοποιείται μόνο ένα μοτίβο μπουλονιών για τις τρεις επιλογές 53/39T, 52/36T και 50/34T, αλλά η Campagnolo αναφέρει ότι οι δίσκοι δεν μπορούν να αντικατασταθούν μεταξύ νέων και παλαιών σειρών. Οι βραχίονες Record και Super Record θα προσφέρονται σε μήκη 165, 170, 172,5 και 175 mm.

Μια ριζικά διαφορετική κασέτα και μια στενότερη αλυσίδα

Οι νέες κασέτες δεν διαθέτουν μόνο ένα επιπλέον γρανάζι και ευρύτερες επιλογές μετάδοσης. Κατασκευάζονται επίσης με έναν εντελώς νέο τρόπο, τουλάχιστον για το Campagnolo.

Τα έξι μικρότερα γρανάζια είναι μεμονωμένοι ατσάλινοι δίσκοι, όπως και η προηγούμενη γενιά, αλλά ενώ η Campagnolo χρησιμοποίησε κάποτε αλουμινένιες αράχνες και είτε δαχτυλίδια από χάλυβα ή τιτάνιο για να μειώσουν το βάρος, τα μεγαλύτερα γρανάζια, χωρίζονται τώρα σε δύο τριάδες, με το καθένα να κατασκευάζεται από ένα ενιαίο μπλοκ χάλυβα. Αυτό διατηρεί το βάρος υπό έλεγχο, ενώ ταυτόχρονα βελτιώνει την ανθεκτικότητα, τουλάχιστον σε σύγκριση με τα παλιά γρανάζια τιτανίου της Super Record.

Τώρα, σε αυτό το σημείο, πολλοί από εμάς αναρωτιούνται πιθανώς: Θα πρέπει να πάρουμε νέους τροχούς αν αλλάξουμε σε κασέτα 12 ταχυτήτων; Παρόλο που κανένα από τα υπόλοιπα τμήματα της μετάδοσης, δεν θα έχει κάποιο επίπεδο συμβατότητας με τη τρέχοντα σειρά 11-ταχύτητων, οι νέες κασέτες 12 ταχυτήτων θα χωρέσουν στα ίδια κέντρα με τα προηγούμενα. Κάθε γρανάζι είναι πιο λεπτό, οπότε εργονομικά ταιριάζουν.

Αυτό προφανώς σημαίνει ότι η παλιά αλυσίδα 11 ταχυτήτων δεν θα λειτουργήσει με τη νέα κασέτα 12 ταχυτήτων, οπότε η Campagnolo εισήγαγε μια αλυσίδα που ταιριάζει. Το πλάτος είναι ελαφρώς στενότερο και οι ίδιοι οι σύνδεσμοι είναι ελαφρώς λεπτότεροι. Αυτές οι διαφορές μειώνουν το βάρος λίγο ως αποτέλεσμα, αλλά παρά τη μείωση του υλικού, η Campagnolo επιμένει ότι η νέα αλυσίδα είναι εξίσου ισχυρή και αξιόπιστη, όσο ο προκάτοχός της.

Ανανεωμένη πέδηση

Η Campagnolo παρουσίασε το περασμένο έτος τα νέα υδραυλικά δισκόφρενα H11 και, όπως ήδη αναφέρθηκε, υπάρχουν πλέον μανέτες Ergopower 12 που ταιριάζουν. Η Campagnolo δεν αγνοεί τους χρήστες κανονικών φρένων, οπότε υπάρχουν νέα τακάκια τόσο για τις δαγκάνες με κεντρική τοποθέτηση και για την έκδοση direct mount.

Και οι δύο ειδών δαγκάνες έχουν πιο γωνιώδη και μοντέρνα εμφάνιση, την οποία η Campagnolo αναφέρει ότι συνδυάζει καλύτερα με τα σημερινά aero ποδήλατα. Η έκδοση διπλού άξονα (dual pivot), χρησιμοποιείται εμπρός και πίσω για πρόσθετη δύναμη σταματήματος – το παλιό μοντέλο μονού άξονα πίσω έχει εγκαταλειφθεί.

Επιπλέον, η έκδοση με κεντρική τοποθέτηση διαθέτει μια μικρή γέφυρα αλουμινίου που συνδέει τους διπλούς άξονες για να προστατεύει τις δαγκάνες κάτω από το ισχυρό φρενάρισμα. Αυτό βοηθάει στην δύναμη και το «ρεγουλάρισμα» του φρεναρίσματος, αλλά και προστατεύει πιθανώς τα πλαίσια και τα πιρούνια από μακροχρόνια κόπωση.

Φυσικά, εξυπηρετούνται φαρδύτεροι τροχοί και ελαστικά. Επισήμως, η Campagnolo δηλώνει ότι η νέα γεωμετρία θα χειρίζεται ελαστικά έως και 28 mm, αν και μπορεί να υπάρχει αρκετός χώρος για μερικά επιπλέον χιλιοστά (πιθανότατα 30 mm).

Record εναντίον Super Record

Όπως πάντα συμβαίνει με τις σειρές Super Record και Record της τρέχουσας γενιάς, οι διαφορές μεταξύ των δύο είναι ως επί το πλείστον διακριτικές και σχετίζονται κυρίως με την αισθητική, τα υλικά και τα ρουλεμάν.

Για παράδειγμα, ενώ η Super Record χρησιμοποιεί τα κορυφαία  κεραμικά ρουλεμάν CULT της εταιρείας, η Record χρησιμοποιεί την ελαφρώς χαμηλότερη έκδοση USB. Οι Super Record Ergopower μανέτες έχουν εμφανείς εγκοπές στους λεβιέδες από ανθρακόνημα, ενώ οι αντίστοιχες της Record είναι ομαλές και μασίφ.

Ο δισκοβραχίονας είναι ίσως η μόνη περιοχή όπου υπάρχουν πιο σημαντικές διαφορές.

Ενώ ο νέος δισκοβραχίονας Super Record διαθέτει γέφυρες μεταξύ αντίθετων ζευγών αραχνών για πρόσθετη ακαμψία, η Record δεν έχει κάτι αντίστοιχο. Και ενώ η Super Record είναι κατασκευασμένη με κοίλους βραχίονες από ανθρακονήματα και Ultra-Torque half-shafts από τιτάνιο, η Record έχει μασίφ χύτευση και άξονα από χαλύβδινα άκρα.

Διαφορετικά, δεν υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές απόδοσης μεταξύ των δύο σειρών.

Νέοι aero τροχοί

Η σειρά αεροδυναμικών τροχών Bora της Campagnolo,  έχει εδώ και καιρό παρουσιάσει την εξαιρετική ποιότητα κατασκευής, την ποιοτική κύλιση, τα ανθεκτικά κέντρα διανομέα, το χαμηλό βάρος και την πολύ καλή πέδηση. Ωστόσο, η Campagnolo θέλει τώρα να βελτιώσει και το θέμα της αεροδυναμικής.

Οι καινούριοι τροχοί Bora WTO 60 και Bora WTO 77 είναι “βελτιστοποιημένοι” για να είναι οι γρηγορότεροι τροχοί που έχει δημιουργήσει ποτέ η Campagnolo – και υποτίθεται ότι είναι ταχύτεροι από τους βασικούς ανταγωνιστές. Τα προφίλ είναι μάλλον μοναδικά, με ευρείες διατομές, αλλά και ασυνήθιστα επίπεδες πλευρές με σχετικά απότομα κωνικά άκρα.

Παρόλα αυτά, η Campagnolo ισχυρίζεται ότι είναι τόσο αεροδυναμικά αποδοτικοί ώστε, σε ορισμένες πραγματικές συνθήκες ανέμου, δημιουργούν πραγματικά άνωση!

Είναι ενδιαφέρον ότι η Campagnolo δεν προσφέρει ούτε έναν από τους νέους τροχούς Bora σε έκδοση tubular, λέγοντας ότι οι δοκιμές δείχνουν ότι ήταν o πιο αργός τροχός, μεταξύ των τριών τύπων ελαστικών. Αντίθετα, ο WTO 60 της Bora και ο WTO 77 της Bora θα προσφέρονται για χρήση tubeless, με εσωτερικά πλάτη πλάτους 19 mm βελτιστοποιημένα για ελαστικά 25-28c.

Άλλα χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν aero κέντρα, με ρυθμιζόμενα κεραμικά έδρανα USB, ακτίνες από ανοξείδωτο ατσάλι με εξωτερικό σπείρωμα για ευκολότερη συντήρηση, το σύστημα αντίβαρου Dynamic Balance και την πιο πρόσφατη έκδοση του πλευρικού τοιχώματος για συνεπή πέδηση.

Επίσης έχουν χαμηλό βάρος: Ο Bora WTO 77 (δεν υπάρχει αντίστοιχος πίσω, καθώς προορίζεται να συνδυαστεί με δίσκο) είναι μόλις 745 γρ., ενώ ο Bora WTO 60 έρχεται στα 1540 γρ. για το ζευγάρι (670 γρ. μπροστά, 880 γρ. πίσω).

Τιμές, βάρη και διαθεσιμότητα

Οι τιμές λιανικής είναι περίπου αυτό που θα περιμένατε για τα κορυφαία σύνολα της Campagnolo. Μια πλήρες σειρά δισκόφρενων Super Record 12 θα κοστίσει 3600$, ενώ η έκδοση με κανονικά φρένα, είναι ελαφρώς φθηνότερη στα 3200$ .

Συγκριτικά, η Record 12 μοιάζει καλή ευκαιρία, με τη σειρά δισκόφρενων να φτάνει στα 2750$ και η έκδοση φρένων να κοστίζει 2175$. Οι διεθνείς τιμές πρέπει ακόμη να επιβεβαιωθούν, καθώς και η τιμολόγηση των νέων τροχών.

Όσον αφορά τη διαθεσιμότητα, η Campagnolo λέει ότι οι σειρές με φρένα Super Record 12 πρέπει να φτάνουν σε καταστήματα εντός Απριλίου, με τις εκδόσεις δισκόφρενων που ακολουθούν τον Μάιο. Η Record 12 για φρένα θα φτάσει επίσης τον Μάιο, ενώ η έκδοση για δισκόφρενα έρχεται τον Ιούνιο.

Τα επίσημα βάρη έχουν ως εξής:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Πώς να τρέχουμε πιο γρήγορα – Βασικός οδηγός

Αν είμαστε αρχάριοι στο τρέξιμο, ο πρώτος στόχος μας είναι συνήθως να τερματίσουμε μια νέα…