Οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και τα λίπη είναι τα τρία κύρια μακροθρεπτικά συστατικά. Τι ποσοστό του καθενός χρειαζόμαστε;

Μερικοί είναι φανατικοί στις δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων, άλλοι πιστεύουν ότι η διατροφή με χαμηλό λίπος είναι ο σωστός τρόπος.

Ας δούμε τα γεγονότα και μετά ο καθένας αποφασίζει μόνος του για το ποιά είναι η σωστή αναλογία.

Η πρωτεΐνη είναι μια σταθερά

Συνήθως οι διαφωνίες βρίσκεται στο ποσοστό υδατανθράκων/λιπών. Αυτό συμβαίνει επειδή οι ανάγκες μας σε πρωτεΐνες δεν είναι πολύ μεταβλητές και η πρωτεΐνη δεν μπορεί να αντικατασταθεί από τίποτα άλλο.

Μια υγιής πρόσληψη πρωτεΐνης θα πρέπει να βρίσκεται κάπου στην περιοχή, από 15 έως 25% των συνολικών θερμίδων που καταναλώνουμε. Εάν δεν πάρουμε αρκετή, το σώμα μας θα μας το θυμίσει μέσα από μια ολοένα αυξανόμενη πείνα.

Είναι απίθανο ο καθένας στον δυτικό κόσμο της αφθονίας, να έχει έλλειψη πρωτεϊνών μακροπρόθεσμα.

Οι υδατάνθρακες είναι η κύρια πηγή ενέργειας

Η σημερινή βασική γνώση και οι συστάσεις της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας (ΠΟΥ) μας λένε ότι οι υδατάνθρακες πρέπει να είναι η κύρια πηγή ενέργειας.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αποτελούν περίπου το 40 έως 60% των συνολικών θερμίδων, αφήνοντας το λίπος με περίπου 20 – 30%.

Τα υγιή λίπη είναι εξίσου χρήσιμα

Θεωρητικά, χρειαζόμαστε μηδενικούς υδατάνθρακες στη διατροφή μας. Το σώμα μπορεί να παράγει όλους τους υδατάνθρακες που χρειάζεται μέσω της γλυκονεογένεσης. Αυτή όμως η διαδικασία απαιτεί ενέργεια, και έτσι είναι λογικό να προμηθεύουμε μερικούς υδατάνθρακες (για τον εγκέφαλο και την ανοσοποιητική λειτουργία) μέσω της διατροφής.

Αλλά το θέμα είναι ότι οι μύες μας μπορούν να βασίζονται αποκλειστικά σε λίπος (σε μορφή κετονών) σε χαμηλές, μέτριες και ακόμη και υψηλές εντάσεις με κατάλληλες προσαρμογές.

Ποιες είναι οι φυσικές αναλογίες των μακροθρεπτικών συστατικών;

Αν κοιτάξουμε για παράδειγμα το ανθρώπινο γάλα, περιέχει περίπου 54% θερμίδων σε λίπος και περίπου 39% σε υδατάνθρακες.

Ένα άλλο ενδιαφέρον παράδειγμα είναι η νηστεία, όταν δεν υπάρχει εξωτερικό καύσιμο, το σώμα αντλεί περίπου το 64% της ενέργειας από τα λίπη και το 13% από τους υδατάνθρακες.

Στο ζωικό βασίλειο, η μέση διατροφή των θηλαστικών ανέρχεται σε περίπου 70% της ενέργειας από το λίπος και 10% από τους υδατάνθρακες.

Εξετάζοντας τους προγόνους μας, από όσα γνωρίζουμε, οι περισσότεροι από αυτούς λάμβαναν περίπου το 65% των θερμίδων από το λίπος και το 20% από τους υδατάνθρακες, αν και υπήρχαν εξαιρέσεις με πάνω από το 50% των υδατανθράκων.

Η επιλογή είναι δική μας

Εξετάζοντας τους πληθυσμούς, την τρέχουσα επιστήμη και τη φυσιολογία μας, φαίνεται ότι το ανθρώπινο σώμα είναι άνετο με το να έχει λίπος ως κύρια πηγή ενέργειας. Έτσι, εφ ‘όσον επιλέγουμε πραγματικά, υγιεινά τρόφιμα, εξαρτάται από εμάς εάν το κύριο καύσιμο θα είναι υδατάνθρακες ή λίπη.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Παγκόσμιο 2021 – Ατομική χρονομέτρηση ανδρών

Η πρώτη φανέλα του ουράνιου τόξου της εβδομάδας πήγε στον περσινό πρωταθλητή Filippo Ganna…