Share on Facebook Share on Twitter Για πρώτη φορά, η Shimano παρουσίασε επίσημα την ναυαρχίδα της ηλεκτρονικής της μετάδοσης, Dura-Ace Di2, με κασέτα 12 ταχυτήτων και ημι-ασύρματη μορφή, μαζί με την εξίσου νέα Ultegra Di2, με τα ίδια χαρακτηριστικά και οφέλη. Σύμφωνα με τη Shimano, οι σειρές προσφέρουν ταχύτερες αλλαγές ταχυτήτων, τα φρένα λειτουργούν πιο αθόρυβα και προσφέρουν καλύτερη αίσθηση, είναι ευκολότερες στην εγκατάσταση και την προσαρμογή. Τέλος, υπάρχει ακόμη και ένα νέο μανέτας που ισχυρίζεται ότι αντιμετωπίζει κάποια ζητήματα. Και φυσικά, υπάρχουν και κάποιες εκπλήξεις, καλές και κακές. Το νέο σύστημα wiredless Το μεγαλύτερο νέο για τις Dura-Ace Di2 R9200 και Ultegra Di2 R8100 είναι ότι όλα τα εξαρτήματα δεν είναι πλέον φυσικά συνδεδεμένα μεταξύ τους. Η Shimano έχει μεταβεί σε ημι-ασύρματη μορφή-που ονομάζεται “wiredless”-όπου κάθε μανέτα δουλεύει ανεξάρτητα, αλλά τα σασμάν συνδέονται με μια νέα κεντρική μπαταρία. Σύμφωνα με την εταιρία, αυτή η ασύρματη ρύθμιση προσφέρει το καλύτερο των δύο κόσμων. Με τη νέα τάση στα ποδήλατα να υπάρχει εσωτερική δρομολόγηση των καλωδίων, η απαλλαγή από τα καλώδια εξαλείφει μία από τις μεγαλύτερες ταλαιπωρίες στην κατασκευή. Οι νέες μανέτες Dual Control στέλνουν εντολές απευθείας στο πίσω σασμάν και κάθε ένα από αυτά τα εξαρτήματα στεγάζει τώρα ένα σωρό επιπλέον ασύρματο υλικό που δεν υπήρχε πριν. Το νέο πίσω σασμάν περιλαμβάνεται επίσης η ασύρματη επικοινωνία για τη σχετική εφαρμογή E-tube smartphone, το κουμπί λειτουργίας που χρησιμοποιούσε το κουτί Junction A και μια νέα θύρα φόρτισης που χρησιμοποιεί το ίδιο βύσμα με το βατόμετρο της εταιρίας. Οι εύχρηστες λυχνίες LED ενσωματώνονται και στα τρία αυτά στοιχεία για να παρέχουν οπτικές πληροφορίες για πράγματα όπως το επίπεδο φόρτισης, την κατάσταση εγκατάστασης και τις αλλαγές λειτουργίας. Γιατί όχι wireless? H Shimano ισχυρίζεται ότι η διατήρηση μιας κεντρικής μπαταρίας και για τα 2 σασμάν, αυξάνει το χρόνο λειτουργίας. Η SRAM ισχυρίζεται ότι μια μπαταρία AXS για το πίσω σασμάν προσφέρει περίπου 60 ώρες οδήγησης, για παράδειγμα. Από την άλλη, η Shimano ισχυρίζεται ότι η νέα μπαταρία Dura-Ace Di2 και Ultegra Di2 θα διαρκέσει τουλάχιστον για 1.000 χιλιόμετρα για τους περισσότερους χρήστες, κάτι που δυστυχώς δυσκολεύει την απευθείας σύγκριση των 2 συστημάτων. Επιπλέον, η μπαταρία Di2 των 5.000 mAh έχει το ίδιο σχήμα και επιλογές εσωτερικής τοποθέτησης όπως πριν, οπότε δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε κάπου κατά λάθος. Mανέτες Dual Control Κάθε μανέτα Dual Control διπλού ελέγχου τροφοδοτείται από 1 μπαταρία λιθίου CR1632. Γιατί όχι η πιο συνηθισμένη CR2032; Η εταιρία λέει ότι το μικρότερο μέγεθος της CR1632 είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους οι μανέτες Dura-Ace Di2 και Ultegra Di2 είναι τόσο συμπαγή. Επίσης, επειδή το ασύρματο πρωτόκολλο υποτίθεται ότι καταναλώνει τόσο λίγη ισχύ, ο απαιτούμενος χρόνος λειτουργίας ανά μοχλό εξακολουθεί να είναι γενναιόδωρος 1.5 με 2 χρόνια – περίπου το ίδιο με τις μανέτες SRAM AXS. Η Shimano υποστηρίζει ότι, εκτός από λιγότερη ισχύ, το ασύρματο πρωτόκολλο μεταφέρει τα σήματα από τις μανέτες στα σασμάν πιο γρήγορα από την προηγούμενη ενσύρματη ρύθμιση, προφανώς λόγω του ενημερωμένου κυκλώματος που επεξεργάζεται τις εντολές «…4 φορές γρηγορότερα». Ακόμα πιο ενδιαφέρον; Μπορούμε να χρησιμοποιούμε το σύστημα ημι-ασύρματα αν θέλουμε, αλλά η Shimano εξακολουθεί να αφήνει την επιλογή να συνδέσει τα πάντα μαζί. Ο χρόνος εκτέλεσης σε αυτήν τη διαμόρφωση ανεβαίνει καταπληκτικά 50%, κάτι που οι αναβάτες μεγάλων αποστάσεων μπορεί να θεωρούν ελκυστικό. Και αν επρόκειτο να συμβεί κάτι σε αυτήν τη σύνδεση, το σύστημα θα επανέλθει σε ασύρματη κατάσταση για να συνεχίσει να λειτουργεί. Μιλώντας για καλώδια, οι νέες μεταδόσεις εισάγουν μια ακόμη γενιά E-tube. Η Shimano λέει ότι τα νέα EW-SD300 σύρματα μπορούν να χειριστούν περισσότερες πληροφορίες από τα τρέχοντα και οι αντάπτορες μειώνονται σε μέγεθος για να τοποθετούνται πιο εύκολα εσωτερικά. Μαζί με τα παραπάνω, υπάρχει μια ενημερωμένη εφαρμογή smartphone – προσφέρεται για λειτουργικά συστήματα iOS και Android – που επιτρέπει στους χρήστες της Di2 να προσαρμόζουν γρήγορα πράγματα όπως λειτουργίες κουμπιών, ταχύτητα αλλαγής , αλλαγή χαρτών κ.ο.κ. Η νέα μετάδοση 12 ταχυτήτων Οι νέες Dura-Ace Di2 R9200 και Ultegra Di2 R8100 έχουν τώρα 12 γρανάζια στην κασέτα. Η αύξηση του αριθμού των γραναζιών αποφέρει δύο οφέλη: (1) μικρότερα μεμονωμένα βήματα για κασέτες παρόμοιου συνολικού εύρους, και (2) μεγαλύτερο εύρος χωρίς μεγάλες διαφορές στις αλλαγές. Η Shimano έχει επιλογές 11-30T και 11-34T, και με μια «αγωνιστική» κασέτα 11-28T αργότερα (μόνο για την Dura-Ace). Κασέτα Τα 5 μεγαλύτερα γρανάζια είναι κατασκευασμένα από τιτάνιο στην Dura-Ace, ενώ τα υπόλοιπα είναι από ατσάλι (όλα τα γρανάζια είναι από ατσάλι για την Ultegra, ως συνήθως). Τα μεγαλύτερα έ6 γρανάζια χωρίζονται σε δύο μίνι συμπλέγματα, με το κάθε γρανάζι να είναι πακτωμένο σε μια αράχνη αλουμινίου για να μειώσει το βάρος και να αυξήσει την ακαμψία σε σχέση με ελεύθερα γρανάζια. Όλα τα δόντια της κασέτας διαθέτουν το τελευταίο σχήμα δοντιού Hyperglide+ της Shimano (πρωτοεμφανίστηκε στη μετάδοση XTR) για ακόμη πιο ομαλά ανεβάσματα και κατεβάσματα, ιδιαίτερα υπό φορτίο. Τα κατεβάσματα είναι σχεδόν τα ίδια, ενώ τα ανεβάσματα (σε μικρότερο γρανάζι) θεωρητικά γίνονται κατά 66% γρηγορότερα από πριν. Δίσκοι Οι νέοι διαθέσιμοι συνδυασμοί δίσκων είναι 50/34T, 52/36T και 54/40. ‘Οπως ήταν αναμενόμενο, οι δίσκοι είναι κούφια κομμάτια αλουμινίου για εξαιρετικά βελτιωμένη ακαμψία (και απόδοση μετατόπισης). Αυτό που λείπει είναι ο κλασσικός συνδυασμός 53/39T, ο οποίος σύμφωνα με τη Shimano δεν ήταν αρκετά μεγάλος για το πόσο πιο γρήγορα κινούνται οι αθλητές σήμερα. Στο άλλο άκρο, οι νέες επιλογές κασέτας σημαίνουν ότι για πρώτη φορά θα μπορούμε να έχουμε μια σχέση 1:1 – κασέτα 11-34T με δίσκους 50/34T – δηλαδή την απόλυτη σχέση για αναβάσεις με Dura-Ace και Ultegra χωρίς να χρειάζεται να καταφύγουμε σε προϊόντα aftermarket. Οπίσθιο κέντρο τροχού Η εταιρία εδώ έχει προνοήσει η νέα κασέτα 12 ταχυτήτων να μπορεί να είναι συμβατή με κέντρο και τροχούς για 11 ταχύτητες, κάτι που θα γλυτώσει κόπο και χρήματα στους χρήστες μεταδόσεων 11 ταχυτήτων. Σχολιάζοντας τη φθορά του συστήματος, η εταιρία δήλωσε ότι η μετάδοση θα έχει την ίδια αντοχή με τη μετάδοση των 11 ταχυτήτων. Δισκοβραχίονας Φυσικά, το υπόλοιπο σύστημα μετάδοσης κίνησης έχει ανανεωθεί πλήρως. Οι νέοι βραχίονες διαθέτουν τον ίδιο σχεδιασμό Hollowtech II όπως και πριν, με τον δεξί βραχίονα να χρησιμοποιεί δομή δύο τεμαχίων και τον αριστερό βραχίονα να χρησιμοποιεί 1 σφυρηλατημένο τεμάχιο. Πιο ευπρόσδεκτη είναι η προσθήκη βραχίονα 160 mm τόσο για την Dura-Ace όσο και για την Ultegra, και το τελευταία να δέχεται πλέον βατόμετρο διπλής όψης. Ο βασικός σχεδιασμός του βατόμετρου είναι ο ίδιος με πριν, αν και ο πομπός και η θύρα φόρτισης έχουν επανασχεδιαστεί για ευκολότερη πρόσβαση, με την ακρίβεια να έχει βελτιωθεί ελαφρώς από 2% σε 1,5%. Σύμφωνα με την Shimano, τα νέα βατόμετρα θα παρέχουν την ίδια διάρκεια λειτουργίας 300 ώρων με τα προηγούμενα μοντέλα.