Share on Facebook Share on Twitter Η μετάβαση από το δρόμο στο gravel είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι που προσφέρει περισσότερη περιπέτεια και ελευθερία. Το gravel συνδυάζει την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα της ποδηλασίας δρόμου με τη συγκίνηση της εξερεύνησης εκτός δρόμου. Εάν σκεφτόμαστε μια πιθανή αλλαγή, ακολουθούν μερικές συμβουλές. Γιατί να γίνει η μετάβαση; Η ποδηλασία gravel έχει αυξηθεί σε δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια και δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί. Η ποδηλασία δρόμου είναι για να πηγαίνουμε γρήγορα και για πολλές ώρες, αλλά περιορίζεται στην άσφαλτο. Το gravel εισάγει ένα στοιχείο εξερεύνησης, επιτρέποντάς μας να βγούμε εκτός δρόμου και να επεκτείνετε σημαντικά τις επιλογές μας. Βόλτες με μικτό έδαφος: Τα ποδήλατα gravel είναι ιδανικά για ποδηλάτες που συνήθως χρειάζονται να διανύσουν κάποια απόσταση σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους, αλλά λατρεύουν επίσης να εξερευνούν τη φύση σε χωματόδρομους ή εύκολα μονοπάτια. Bikepacking και πολυήμερες εκδρομές: Τα ποδήλατα gravel μπορούν να χειριστούν πολλά διαφορετικά εδάφη, ενώ εξακολουθούν να είναι γρήγορα και πιο άνετα από τα ποδήλατα δρόμου. Επίσης συχνά συνοδεύονται από σημεία στερέωσης για τσάντες, σχάρες και επιπλέον μπουκάλια νερού, γεγονός που τα καθιστά ιδανικά για τη μεταφορά αρκετών πραγμάτων. Χειμερινή ή εκτός εποχής προπόνηση: Τα χρησιμοποιούμε για τις χειμερινές προπονήσεις, καθώς με τα φαρδιά ελαστικά και την πιο «άνετη» γεωμετρία τους, είναι κατασκευασμένα για να χειρίζονται ολισθηρές, βρεγμένες και δύσκολες συνθήκες καλύτερα από τα ποδήλατα δρόμου. Σε τι διαφέρει το ποδήλατο gravel; Τα ποδήλατα gravel και τα ποδήλατα δρόμου μπορεί να μοιάζουν αρκετά, όμως υπάρχουν πολλές βασικές διαφορές: Ελαστικά: Έχουν φαρδύτερα ελαστικά, συνήθως μεταξύ 35 mm και 45 mm. Τα ελαστικά έχουν επίσης πιο επιθετικό σχέδιο πέλματος για καλύτερη πρόσφυση και πρόσφυση σε χαλαρό χαλίκι, λάσπη και άλλες ανώμαλες επιφάνειες. Πλαίσιο: Διαθέτουν πιο χαλαρή και όρθια γεωμετρία, με μεγαλύτερο μεταξόνιο και πιο χαλαρή γωνία στο κούτελο. Έχουν επίσης γενναιόδωρο διάκενο ελαστικών για να χωρέσουν σε αυτά τα φαρδύτερα ελαστικά. Και έχουν πολλά σημεία τοποθέτησης για μπουκάλια νερού, σχάρες, τσάντες και άλλα αξεσουάρ για bikepacking. Γρανάζια: Συνήθως διαθέτουν 1 μόνο δίσκο εμπρός, επειδή δεν εστιάζουν στην τελική ταχύτητα σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους. Από την άλλη πλευρά, προσφέρουν μια κασέτα με πολύ μεγαλύτερη γκάμα ταχυτήτων, διευκολύνοντας την αντιμετώπιση δύσκολων αναβάσεων σε τραχιές επιφάνειες. Τιμόνι: Το τιμόνι τους μοιάζει με τα ποδήλατα δρόμου, αλλά είναι συνήθως πιο φαρδύ και τα drops υπό γωνία. Αυτό παρέχει καλύτερο έλεγχο και σταθερότητα σε ανώμαλο έδαφος και προσφέρει πιο άνετη θέση χεριών σε μεγάλες αποστάσεις. Μετατρέποντας το ποδήλατο δρόμου ή αγοράζοντας ένα gravel; Μπορώ να τροποποιήσω το υπάρχον ποδήλατο δρόμου; Εξαρτάται από μερικά πράγματα, αλλά το πιθανότερο είναι ότι ναι. Αυτό εξαρτάται κυρίως από ένα βασικό πράγμα – το διάκενο για τα ελαστικά. Εάν μπορούμε να χωρέσουμε ένα ελαστικό τουλάχιστον 32 mm, μπορούμε να έχουμε ένα ποδήλατο «τύπου» gravel. Αλλά αυτή η λύση, αν και πραγματικά φθηνή, έχει τα μειονεκτήματά της. Η «γρήγορη» γεωμετρία του ποδηλάτου δρόμου καθιστά τον χειρισμό του ποδηλάτου σε σκληρό έδαφος πιο απαιτητικό. Αν δεν έχουμε καλή τεχνική χειρισμού, θα αντιμετωπίζουμε τον κίνδυνο της πτώσης. Τα στεφάνια δρόμου είναι επίσης πολύ πιο άκαμπτα, οπότε θα υστερούμε σε άνεση, καθώς τα στεφάνια για gravel έχουν σχεδιαστεί για να λυγίζουν περισσότερο και να απορροφούν τους κραδασμούς. Επιπλέον, ακόμα και αν έχουμε ικανό διάκενο για να χωρέσουν ελαστικά gravel 32 mm, μπορεί να μην υπάρχει αρκετή απόσταση μεταξύ του πλαισίου και του ελαστικού, κάτι που θα μπορούσε, με την πάροδο του χρόνου, να οδηγήσει σε ζημιές στο πλαίσιο από χαλίκια. Φυσικά μπορούμε να αντικαταστήσουμε τα στεφάνια, το τιμόνι την κασέτα ή ακόμα και το πλαίσιο. Αλλά σε αυτήν την περίπτωση, καλύτερα να αγοράσουμε ολόκληρο το ποδήλατο. Τι προσέχουμε στο καινούργιο ποδήλατο Όταν αγοράζουμε το πρώτο μας ποδήλατο gravel, δίνουμε προσοχή στην κασέτα. Καθώς τα ποδήλατα αυτά έχουν μόνο 1 δίσκο, βεβαιωνόμαστε ότι η κασέτα έχει αρκετά μεγάλα γρανάζια για το επίπεδο φυσικής μας κατάστασης. Επίσης, εστιάζουμε περισσότερο στην ανθεκτικότητα παρά με ένα ποδήλατο δρόμου. Το ποδήλατο θα πρέπει να αντιμετωπίσει πολύ περισσότερες ανώμαλες επιφάνειες, κραδασμούς και πιθανώς ακόμη και πτώσεις. Θα περάσουμε πολύ καλύτερα με ένα ποδήλατο αλουμινίου υψηλής ποιότητας από ένα οικονομικό ποδήλατο με ανθρακόνημα. Και τέλος, τα ελαστικά θέλουν μεγάλη προσοχή. Ανάλογα με τον τύπο του εδάφους που σκοπεύουμε να αντιμετωπίσουμε, επιλέγουμε το κατάλληλο σχέδιο και πάχος. Προσαρμόζοντας την τεχνική μας Θέση σώματος: Διατηρούμε ένα χαλαρό κράτημα στο τιμόνι και κρατάμε τους αγκώνες ελαφρώς λυγισμένους για να απορροφήσουμε τους κραδασμούς. Μείνουμε στο κέντρο πάνω από το ποδήλατο, αλλά μετατοπίζουμε το βάρος προς τα πίσω σε καταβάσεις ή σε ανώμαλα τμήματα. Φρενάρισμα: Η οδήγηση με χαλίκι απαιτεί πιο λεπτές τεχνικές φρεναρίσματος. Χρησιμοποιούμε και τα δύο φρένα ομοιόμορφα και πιέζουμε απαλά για να αποφύγουμε το γλίστρημα. Προβλέπουμε τις στάσεις μας, καθώς οι χαλαρές επιφάνειες μπορούν να κάνουν το φρενάρισμα λιγότερο αποτελεσματικό. Αναβάσεις: Διατηρούμε σταθερό ρυθμό και μένουμε καθισμένοι όταν σκαρφαλώνουμε σε χαλαρές επιφάνειες για να διατηρήσουμε την πρόσφυση. Εάν χρειάζεται να σηκωθούμε, μετακινούμε ελαφρά το βάρος μας προς τα πίσω για να αποφύγουμε την απώλεια πρόσφυσης. Επίλογος Η μετάβαση από το δρόμο στο gravel μπορεί να είναι μια ικανοποιητική εμπειρία που διευρύνει τους ορίζοντές μας ως ποδηλάτη. Θα αποκτήσουμε σιγουριά όταν θα μπορούμε να χειριστούμε διάφορες επιφάνειες, να σχεδιάσουμε πολύ πιο διαφορετικές διαδρομές ή απλά να αντιμετωπίζουμε ότι βρίσκουμε στη διαδρομή χωρίς κολλήματα. Αν είμαστε έτοιμοι για τη μετάβαση, ένα νέο συναρπαστικό κεφάλαιο στην ποδηλασία μας περιμένει!