Δυστυχώς, αυτό που φοβόμαστε ότι μπορεί να συμβεί, κάποια στιγμή θα συμβεί. Όταν λοιπόν έχουμε μια πτώση, θα πρέπει να ελέγξουμε κάποια συγκεκριμένα πράγματα, με συγκεκριμένη σειρά.

1. Δεν βιαζόμαστε

Η πτώση έγινε χωρίς να το καταλάβουμε και βρισκόμαστε στο έδαφος. Αυτή την στιγμή, δεν χρειάζεται βιασύνη. Είναι φυσιολογικό να νοιώθουμε μια ελαφριά ζαλάδα ή κάποιο αίσθημα αποπροσανατολισμού. Το χειρότερο πράγμα που μπορούμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή, είναι να ανέβουμε πάνω στο ποδήλατο μας και να ξεκινήσουμε.

Προσπαθούμε να ηρεμήσουμε, γιατί το σώμα μας κατακλύζεται αυτή τη στιγμή από αδρεναλίνη.

Ελέγχουμε την κατάσταση που βρισκόμαστε. Μπορούμε να περπατήσουμε χωρίς να ζαλιζόμαστε; Μπορούμε να κινήσουμε χωρίς πόνο τα χέρια και τα πόδια; Αν δοκιμάσουμε να κοιτάξετε προς όλες τις κατευθύνσεις, έχουμε πόνους ή ζαλάδες;

Απλά σε αυτή τη φάση, παίρνουμε το χρόνο μας και κάνουμε ένα γενικό έλεγχο.

2. Πρώτες Βοήθειες

Κοιτάζουμε το σώμα μας. Σίγουρα θα υπάρχουν εκδορές από το πέσιμο. Υπάρχουν σημεία που αιμορραγούν; Κινούμε όλα τα άκρα. Μπορούμε να το κάνουμε χωρίς να πονάμε; Αν κάπου νοιώθουμε  πόνο, έχουμε τραυματιστεί αρκετά. Το σώμα μας είναι ακόμα ζεστό και ο πόνος αργότερα θα χειροτερέψει. Οπότε πρέπει να καλέσουμε βοήθεια.

Αν βρισκόμαστε σε αγώνα και υπάρχει ασθενοφόρο ή σκούπα,  περιμένουμε να μας μαζέψει ή καλούμε ένα τηλέφωνο ανάγκης (αν υπάρχει).

Δοκιμάζουμε να σηκώσουμε το ποδήλατο. Αν το κάνουμε με ευκολία, σημαίνει ότι ο κορμός μας είναι ΟΚ.

Δοκιμάζουμε να περπατήσουμε για μερικά μέτρα. Αν γίνεται με ευκολία, σημαίνει ότι μπορούμε εξισου να πεταλάρουμε με ευκολία. Σε αυτήν την περίπτωση, μπορείτε να συνεχίσουμε, φυσικά με κάθε επιφύλαξη.

3. Διάσειση

Είναι και ο βασικός λόγος που πάντα φοράμε κράνος. Ώστε έτσι να προστατεύουμε το πιο πολύτιμο όργανο μας, τον εγκέφαλο, από χτύπημα.

Αφού λοιπόν σηκωθούμε, δοκιμάσουμε τα παραπάνω, βγάζουμε και εξετάζουμε το κράνος μας. Έχει σπάσει σε κάποιο σημείο ή έχει λυγίσει; Αν όχι, τότε είμαστε ΟΚ, ξεφύγαμε από σοβαρό τραυματισμό.

Προσοχή: Αν νοιώθουμε αποπροσανατολισμένοι, προσπαθούμε να περπατήσουμε και παραπατάμε, νοιώθουμε ναυτία και τάση προς έμετο, σταματάμε αμέσως. Αυτές είναι όλες ενδείξεις διάσεισης.

Αν δεν θυμόμαστε προς τα πού πρέπει να πάμε ή από πού ερχόμαστε, η πιθανότητα διάσεισης, αυξάνει. Σε αυτήν την περίπτωση, καθόμαστε στην άκρη του δρόμου και καλούμε βοήθεια.

4. Τροχοί

Αν όλα τα παραπάνω είναι ΟΚ, εξετάζουμε την κατάσταση του ποδηλάτου μας. Αυτό που μας ενδιαφέρει άμεσα, είναι ο τρόπος με τον οποίο θα φύγουμε, δηλαδή οι τροχοί μας.

Ελέγχουμε αν οι τροχοί έχουν δεχτεί χτύπημα (χτυπήματα), αν φαίνονται στραβωμένοι. Αυτό το καταλαβαίνουμε, αν τους γυρίσουμε και παρακολουθήσουμε αν βρίσκουν πάνω στα τακάκια. Αν ελαφρώς εφάπτονται, ανοίγουμε λίγο την δαγκάνα με τη βίδα ρύθμισης και είμαστε ΟΚ.

Αν βρίσκουν στο πλαίσιο και μπλοκάρουν, πιθανά να έχει σπάσει κάποια ακτίνα (ες). Καμιά φορά μια ακτίνα μπορεί να έχει σπάσει σε ένα μόνο σημείο επαφής της, είτε με το κέντρο είτε με τη ζάντα, και να φαίνεται ΟΚ. Πρέπει να τσεκάρουμε με τα δάχτυλα μας, όλες τις ακτίνες των τροχών.

Τι κάνουμε αν έχουμε σπασμένη ακτίνα; Ασφαλίζουμε την ακτίνα, πιάνοντας το ελεύθερο άκρο της στην δίπλα ακτίνα, ανοίγουμε τελείως τα φρένα (ανεβάζοντας το μικρό λεβιέ) και ελαφρώνουμε την τάση στο μπλοκάζ. Με λίγες δοκιμές, θα μπορούμε να ξεκινήσουμε με τους τροχούς όχι τέλειους αλλά λειτουργικούς.

Τελευταία ρύθμιση είναι οι δαγκάνες των φρένων, γιατί με την πρόσκρουση καμιά φορά μετακινούνται και μπλοκάρουν τους τροχούς.

5. Περιφερειακά

Το πρώτο πράγμα που στραβώνει σε μια πτώση είναι οι μανέτες. Αλλά είναι εύκολο να τις επαναφέρουμε (σχετικά) στη θέση τους. Αυτό βέβαια θα γίνει αργότερα στο σπίτι ή στο συνεργείο. Προς το παρόν, ελέγχουμε αν δουλεύουν, αλλά ακόμα δεν αλλάζουμε  ταχύτητες.

Ελέγχουμε το πίσω ντεραγιέ που είναι ευπαθές στις πτώσεις. Μήπως το νύχι έχει στραβώσει; Είναι το αλουμινένιο κομμάτι, που συνδέει το πλαίσιο με το ντεραγιέ. Αν δούμε ότι έχει κλίση προς τα μέσα, το τραβάμε λίγο για να το ισιώσουμε. Αν δεν το κάνουμε, οι ταχύτητες δεν θα αλλάζουν σωστά.

Το μπράτσο του ντεραγιέ έχει δεχθεί χτύπημα απο την πτώση; Ελέγχουμε και επαναφέρουμε αν χρειάζεται.

Ελέγχουμε την αλυσίδα, αν έχει μπλοκάρει στο εμπρός ντεραγιέ. Μήπως υπάρχουν σύνδεσμοι που έχουν κολλήσει μεταξύ τους; Αν ναι, τους λυγίζουμε μέσα έξω, για να χαλαρώσουν.

Αν κάναμε όλα τα παραπάνω, τότε δοκιμάζουμε να αλλάξουμε ταχύτητες πρώτα με το πίσω ντεραγιέ και μετά με το εμπρός. Σίγουρα οι αλλαγές δεν θα είναι ιδανικές, αλλά αυτό είναι το ελάχιστο μετά μια πτώση.

Τέλος, το αξεσουάρ που θα μας μεταφέρει σπίτι μας, η σέλα. Έχει δεχθεί χτύπημα από την πτώση; Συνήθως ναι. Έχει στραβώσει ή έχει χαλαρώσει; Επαναφέρουμε ανάλογα.

6. Πλαίσιο

Είναι το μοναδικό κομμάτι του ποδηλάτου, το οποίο αν έχει δεχθεί σοβαρό χτύπημα, δεν θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το ποδήλατο. Συνήθως το πλαίσιο δέχεται όλη τη δύναμη από την πτώση, και συγκεκριμένα τα πιρούνια. Πιο πολύ το εμπρός πιρούνι και λιγότερο τα πίσω. Φυσικά εξαρτάται το πώς έγινε η πτώση.

Αν έχουμε πλαίσιο από αλουμίνιο, τα χτυπήματα φαίνονται αμέσως. Ακόμα και βαθουλώματα στο μέταλλο, μας επιτρέπουν να χρησιμοποιήσουμε το ποδήλατο.

Σε πλαίσιο από ανθρακόνημα, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Μπορεί να υπάρχει ένα μικρό σκίσιμο, που αργότερα (αν χρησιμοποιήσουμε το ποδήλατο) να μετατραπεί σε σπάσιμο του πλαισίου. Οπότε βγάζουμε τα γάντια και εξετάζουμε προσεκτικά όλο το πλαίσιο και με την παλάμη μας.

Αν δούμε κάτι ύποπτο, ρίχνουμε λίγο νερό απο πάνω για να το εξετάσουμε προσεκτικά. Πριν ξεκινήσουμε, σηκώνουμε και χτυπάμε ελαφρά το ποδήλατο στο έδαφος μερικές φορές (πάνω στα ελαστικά του). Αν υπάρχει κάτι που έχει ραγίσει, ας σπάσει ενώ ακόμα είμαστε στο έδαφος.

7. Έσο Έτοιμος!

Είτε βγαίνουμε για βόλτα, είτε για προπόνηση, πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για οτιδήποτε μας συμβεί. Τα στάνταρ πράγματα είναι 2 σαμπρέλες (1 ίσον καμία), 2 λεβιεδάκια, 1 μίνι τρόμπα και 1 πολυεργαλείο. Το τελευταίο είναι πολύ χρήσιμο, γιατί συνήθως έχει τα άλεν που χρειαζόμαστε και κόφτη αλυσίδας. Αν δεν έχει, πάρνουμε έναν μαζί, ιδιαίτερα αν ποδηλατούμε χωρίς γκρουπ. Αν κοπεί η αλυσίδα στη μέση του πουθενά, την συνδέουμε πάλι και συνεχίζουμε.

Καλό είναι επίσης ένα σετ πλαστικά γάντια, για οτιδήποτε διορθώσεις χρειαστούν (αλλαγή σαμπρέλας, ρυθμίσεις ντεραγιέ, σύνδεση αλυσίδας κ.ο.κ.). Εναλλακτικά, καλό είναι να υπάρχει μια συσκευασία με υγρά μαντηλάκια, για τον ίδιο λόγο.

Για περίπτωση τραυματισμού, ένας μεγάλος επίδεσμος με μεταλλικά άγκιστρα, μπορεί να κάνει την διαφορά, μέχρι να φτάσουμε σε ένα νοσοκομείο.

Φυσικά φροντίζουμε να ενημερώνουμε κάποιον οικείο μας, για την διαδρομή που θα ακολουθήσουμε και ποτέ δεν φεύγουμε από το σπίτι, χωρίς το κινητό μας φορτισμένο.

Καλές διαδρομές.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Check Also

Brevet Καστοριάς 2022 – Χωριά της Λήθης Βίντεο

Το βίντεο στα εγκαταλελειμμένα χωριά που διασχίζει η διαδρομή του φετινού Brevet Καστοριάς…